تشخیص سلولهای سرطانی و شناسایی اسناد جعلی با میکروسکوپ ساخت محققان ایرانی

 سیدحسن توسلی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هر چیزی که ساختار مولکولی داشته باشد از طریق این دستگاه قابل تشخیص است افزود: تشخیص جنس مولکولی جواهرات، پلیمرها و انواع سلول های بیولوژیکی از دیگر کاربردهای دستگاه میکروسکوپ رامان است.

وی اظهار کرد: با بهره گیری از کاربردهای فراوان این دستگاه از جمله تشخیص سلول های سرطانی از سلول های سالم در حوزه بیولوژیک می توان خدمات مناسب تری به مردم ارایه کرد.
معاون پژوهشی پژوهشکده لیزر و پلاسما با اشاره به اینکه طیف رامان هر ماده امکان تشخیص مولکول های آن را فراهم می آورد، افزود: دستگاه میکروسکوب رامان با اندازه گیری میزان تغییر طول موج امکان تشخیص نوع مولکول های هر جسم را دارد.

توسلی، طیف سنج، لیزر، نرم افزار کنترل کننده، قطعات اپتیکی و کنترل کننده انرژی لیزی را از مهمترین قطعات دستگاه میکروسکوپ رامان اعلام کرد و گفت: تمامی این قطعات به جز لیزر در کشور طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه امکان تولید این نوع لیزر را در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این لیزر به دلیل مزیت نسبی از خارج کشور وارد شده است و در طراحی و ساخت دستگاه میکروسکوپ رامان از آن استفاده شده است. معاون پژوهشی پژوهشکده لیزر و پلاسما، نصب نرم افزار مورد نیاز، استفاده از طول موج های متفاوت و خدمات مناسب پس از فروش را از دیگر مزیت های این دستگاه برشمرد و گفت: این دستگاه به سفارش ستاد نانو طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در ساخت این دستگاه از روش مهندسی معکوس استفاده نشده است گفت: در روش مهندسی معکوس کپی آن دستگاه ساخته می شود اما محققان ایرانی با بهره گیری از دانش روز و نیاز اقدام به ساخت و طراحی این دستگاه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا