گرسنگی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

طی مطالعه ای که محققان داشتند، موش و فاز یک مطالعات بالینی انسانی، دوره های طولانی غذا نخوردن به طور معناداری تعداد سلول های سفید خونی را کاهش می دهد. در موش، چرخه های گرسنگی، مسیرهای سیگنالینگ سلول های بنیادی خون ساز را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه می تواند پیامدهای مهمی برای سلامت زمان پیری که در آن سیستم ایمنی کارایی اش کاهش می یابد، داشته باشد.

این مطالعه نشان داده است دوره های دو تا چهار روزه گرسنگی در یک بازه زمانی شش ماهه منجر به کشته شدن سلول های ایمنی آسیب دیده و تولید سلول های جوان تر می شود. محققان در دانشگاه UC Davis‌ می گویند که روزه داری یا گرسنگی طولانی بدن را مجبور به استفاده از ذخایر گلوکز، چربی و کتون ها می کند و در این میان بخش مهمی از سلول های سفید خونی را نیز تجزیه می کند.

طی هر دوره گرسنگی، این حذف شدن سلول های سفید خونی تغییراتی را القا می کند که منجر به شروع بازسازی های بر مبنای سلول های بنیادی برای تولید سلول های ایمنی جدید می شود.

مطالعات نشان داده است که گرسنگی طولانی مدت منجر به کاهش آنزیم های PKA و IGF-۱ می شود که در تنظیم خودنوزایی و پرتوانی سلول های بنیادی و همچنین پیشرفت تومور و … نقش دارند. خاموش کردن ژن PKA، سلول های بنیادی را وارد فاز ترمیمی می کند.

محققان معتقدند کسانی که تحمل گرسنگی را ندارند و از آن متنفر هستند باید بدانند که گرسنگی فقط به مدت ۸ روز در سال می تواند سیستم ایمنی شما را طوری تقویت کند که پیش از این، این گونه نبوده است.