15جاذبه گردشگری، علمی و فرهنگی ایران

جندی‌شاپور؛ دانشگاه باستانی ایران

دانشگاه باستانی جندی‌شاپور یا جندی‌شاپور یکی از آثار به‌جای مانده از سلسله ساسانیان است که بیش از ۱۷ قرن قدمت دارد. این دانشگاه در شمال استان خوزستان و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دزفول واقع‌شده است.

قنات 2500 در اعماق جزیره کیش

قنات کیش بیش از دو هزار و 500 سال قدمت دارد. امروزه مجموعه قنات کیش با 10 وسعت هزار مترمربع، به یک شهر زیرزمینی تبدیل‌شده است. این شهر در عمق 16 متری زیرزمین قرار دارد و سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی با قدمت‌270 تا 570 میلیون سال است.

بر فراز سومین قله مرتفع ایران

سبلان با ارتفاع 4 هزار و 811 متر، از کوه‌های آتشفشانی غیرفعال است که پس از دماوند و علم‌کوه، سومین قله بلند ایران محسوب می‌شود. این کوه مخروطی شکل چشمه‌های آب گرم و سرد معدنی فراوانی دارد. دهانه این کوه اکنون به شکل یک دریاچه است.

یزد؛ شهر بادگیرها

بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها مشخص‌ترین جنبه ظاهری معماری شهر کویری یزد است. از بادگیرها برای گرفتن جریان باد و خنک کردن فضای ساختمان استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین غار آبی جهان

علی‌صدر بزرگ‌ترین غار آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان واقع‌شده است. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.

نخستین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه

نخستین موزه پارینه‌سنگی زاگرس در خاورمیانه در تکیه بیگلربیگی کرمانشاه قرار دارد. این تکیه در خیابان مدرس، روبروی مسجد جامع واقع‌شده و ازنظر قدمت زمانی به دوره قاجاریه نسبت داده می‌شود.

موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس، یکی از موزه‌های استان بوشهر و در محله سبز آباد بندر بوشهر است. در محوطه موزه ۴۰ فروند شناور سطحی و انواع زیرسطحی‌های جنگی دریایی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ازجمله قاجار و کشتی پرسپولیس نگهداری می‌شود.

پارک ژوراسیک تهران

پارک ژوراسیک تهران یا به عبارتی پارک دایناسورها در ضلع شمال فاز دوم بوستان پرواز یا پردیس کوهستانی احداث‌شده است. در این پارک دایناسورهایی در ابعاد واقعی به نمایش درآمده و حرکات آن‌ها نیز به‌صورت واقعی طراحی‌شده است.

موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای ایران است. تمبر و اسکناس، ابزارهای نجومی و ساعت، سلاح‌های سرد و گرم، ظروف، هنرهای تجسمی، صدف و حلزون‌های دریایی، سکه و مدال ازجمله گنجینه‌های این موزه است.

موزه حیات‌وحش خشکه‌داران

موزه حیات‌وحش خشکه‌داران با مساحتی بالغ‌بر ۲۶۰ هکتار دارای گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و تنها جنگل جلگه‌ای و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران در استان مازندران به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان در آبیدر

بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان با ابعاد ۱۲×۲۵ متر در پارک جنگلی آبیدر سنندج واقع‌شده است. صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان پارک قابل دریافت است. پرده نمایش این سینما به‌گونه‌ای تعبیه‌شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند روبه‌روی آن قرار گیرند و فیلم به نمایش آمده را تماشا کنند.

غار یخ مراد

این غار در 65 کیلومتری تهران قرار دارد. زمین‌شناسان معتقدند که فسیل موجود روی سنگ بزرگی که در دهانه اصلی غار وجود دارد، مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی به نام کاردیتا است (این فسیل 50 میلیون سال پیش در زیردریا به وجود آمده است).

چشمه‌های زیبای «باداب سورت»

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شرق شهر ساری در محدوده روستای اروست واقع‌شده است. چشمه اصلی دارای آبی بسيار شور بوده و حفره‌ای عمیق به نام برمودای اروست دارد. رسوبات سیاه‌رنگ کناره این دریاچه برای درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتيسم و میگرن سودمند است.

زیباترین غار مصنوعی ایران

غار سنگ تراشان (سنگ‌شکن) در زیر تپه‌های البرز کوه شهرستان جهرم استان فارس واقع‌شده و قدمت آن به بیش از 150 سال پیش می‌رسد. دالان‌های این غار براثر برداشت و استخراج سنگ‌های سفید آهکی و دولومیتی به وجود آمده‌اند.

بزرگ‌ترین رصدخانه جهان

رصدخانه مراغه (در 147کیلومتری جنوب تبریز) یادگاری از دوران طلایی علم و فرهنگ ایران در دنیا به‌حساب می‌آید که سال 657 بناشده است. در برپایی آن شخصیت‌های بزرگی مثل علامه قطب‌الدین فخرالدین مراغی، محی‌الدین مغربی، علی بن محمود نجم الدین الاسـطرلابی شرکت داشته‌اند.

 

گزارش : فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا