سفر با طعم فناوری

یکی از مشکلاتی که معمولا مسافران با آن مواجه می‌شوند نبود امکان دسترسی به اطلاعات لازم درباره شهر یا کشوری است که به آن سفرکرده‌اند. با توجه به این‌که اپلیکیشن‌های مختلف توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف موردتوجه کاربران قرار گیرند به نظر می‌رسد استفاده از اپلیکیشن‌هایی که در گروه مسافرت قرار می‌گیرد می‌تواند ایفای نقش یک راهنمای جیبی در سفر را به‌خوبی بر عهده گیرد. در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
 

1 – سفرنامه‌ای به وسعت جهان

Guides

دسته‌بندی: مسافرت

سازنده: Lonely Planet Publications

سیستم‌عامل: iOS و اندروید

حجم: 4/55 و 35 مگابایت

امتیاز: 5/4 ستاره

اپ استور: apple.co/1TwximK

گوگل پلی: bit.ly/1m7YQ4i

پیش از سفر معمولا افراد مختلف پیشنهادهای متفاوتی برای گشت‌وگذار در مقصد جدید ارائه می‌دهند، اما استفاده از نظرات متخصصان ارجح است. محتوای این اپلیکیشن عبارت است از سفرنامه‌های گوناگون از شهرهای توریستی دنیا که به دست یک تیم تحریریه متبحر نوشته‌شده است. به گفته سازندگان این اپ، اطلاعات هر شهر توسط افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند یا به آن شهر سفرکرده‌اند تهیه‌شده است؛ بنابراین با گشتی در این اپ می‌توانید نظرات و بررسی‌های نویسنده‌های مختلف درباره مکان‌های دیدنی گرفته تا رستوران‌ها و کافه‌ها را بخوانید. با ورود به اپلیکیشن با فهرستی مواجه می‌شوید که نام شهر‌های موجود در اپ را نمایش می‌دهد.

در میان شهرهای موجود از آمستردام گرفته تا دوبی و استانبول وجود دارد. با انتخاب هر شهر نخست باید چند لحظه‌ای صبر کنید تا نقشه مکان موردنظر روی گوشی دانلود شود. پس‌ازاین کار وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که 6 گزینه دارد؛ در این بخش مکان‌های مختلف با تگ‌هایی همچون دیدن، غذا خوردن، خوابیدن، خرید کردن و بازی کردن دسته‌بندی‌شده است. با انتخاب هر یک از این موارد مکان‌های مختلفی در رابطه با موضوعی که انتخاب کرده‌اید به نمایش درمی‌آید. برای مثال با انتخاب تگ «غذا خوردن» کلیه رستوران‌ها و غذاخوری‌های آن شهر روی نقشه نمایش داده می‌شود؛ اما اطلاعات مکانی به همین‌جا ختم نشده و با انتخاب هر مکان اطلاعاتی تکمیلی از قبیل آدرس، شماره تلفن، نشانی وب‌سایت و نوشته‌ای کوتاه نیز نمایش داده می‌شود. علاوه بر این قابلیت‌ها می‌توانید نزدیک‌ترین مکان‌های تفریحی نسبت به موقعیت جغرافیایی‌ خود را نیز با این اپلیکیشن بیابید. تا لحظه نگارش این مطلب هنوز اطلاعاتی از شهرهای ایران درون این اپلیکیشن وجود ندارد، اما اگر قصد سفر به کشوری خارجی را دارید Lonely Planet را فراموش نکنید.

2 – ایران‌گردی به سبک مدرن

نمای ایران

دسته‌بندی: مسافرت

سازنده: VIRAWARE INC

سیستم‌عامل: iOS و اندروید

حجم: 3/0 مگابایت و 957 کیلوبایت

امتیاز: 4 ستاره

اپ استور: apple.co/1XylmRy

گوگل پلی: bit.ly/1TnS4EK

کشورمان طبیعت و مکان‌های دیدنی بکری دارد. اگر اهل گشت‌وگذار در ایران هستید اپلیکیشن «نمای ایران» به کارتان خواهد آمد. با ورود به اپلیکیشن با صفحه‌ای روبرو می‌شوید که مکان‌های دیدنی مختلف ایران را همراه با عکس فهرست کرده است. این اپ مانند یک شبکه اجتماعی است با این تفاوت که محتوای آن صرفا موضوع گردشگری در مکان‌های مختلف ایران است. کاربران این اپلیکیشن می‌توانند پس از ثبت‌نام برای خود پروفایل بسازند و سپس عکس و اطلاعاتی را از مکان‌هایی که سفرکرده‌اند با دیگران به اشتراک بگذارند. در گوشه سمت چپ اپ یک آیکون همبرگری وجود دارد که با کلیک روی آن تنها منوی اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

درون این منو گزینه‌هایی همچون استان‌ها، جاذبه‌های اجتماعی، تاریخی، طبیعی، فرهنگی و نقشه موجود است. این منو درواقع فیلترهایی برای جست‌وجوی سریع و آسان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال با کلیک روی جاذبه‌های فرهنگی، صفحه‌ای جدید با یک مجموعه کاشی‌هایی نمایان می‌شود که کلیه مکان‌های مرتبط را فهرست کرده است. اگر از این قسمت به نتیجه دلخواهتان نرسیدید، می‌توانید از فهرست استان‌ها توضیحی کوتاه درباره استان موردنظرتان بخوانید و همه مکان‌های دیدنی آن استان را یکجا تماشا کنید. گفتنی است این اپلیکیشن برای کار کردن به اتصال اینترنتی نیاز دارد.

3 – شنیدن کی بود مانند دیدن

Facet

دسته‌بندی: مسافرت

سازنده: Tastemade, Inc

سیستم‌عامل: iOS

حجم: 4/56 مگابایت

امتیاز: 4 ستاره

اپ استور: apple.co/21a7SNX

از قدیم گفته‌اند شنیدن کی بود مانند دیدن. اگر دوست دارید تجربه‌ای نزدیک از مکان‌هایی که می‌خواهید به آن سفر کنید به دست آورید در استفاده از این اپلیکیشن درنگ نکنید که توانسته در میان برترین اپلیکیشن‌های اپ استور در سال 2015 میلادی قرار بگیرد. این اپلیکیشن در عین سادگی از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده و اطلاعات چندرسانه‌ای جامعی را در اختیارتان قرار می‌دهد. Facet درواقع یک شبکه اجتماعی برای کاربرانی است که تجربه‌های سفرهای‌ خود را با متن و ویدئو با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. در بخش جست‌وجوی اپلیکیشن که رابط کاربری آن به شکل جذابی ساخته‌شده است شهرهای مختلف وجود دارد. با انتخاب هر شهر وارد صفحه مخصوص آن شهر می‌شوید.

در صفحه مربوط به هر شهر ویدئوهای کاربران مختلف این اپلیکیشن در کنار یکدیگر قرارگرفته است که با انتخاب هرکدام می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. حتی فیلتر جست‌وجویی در قسمت بالای اپ وجود دارد که می‌توانید ویدئوهایی برای مثال از رستوران‌های توکیو را مشاهده کنید. غیرازاین ویدئوها در بخش دیگری از این اپ، کاربران در مورد مکان‌های مختلف با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند که در صورت تمایل می‌توانید وارد این گپ و گفت‌ها شوید. در پایان اگر مایل بودید می‌توانید درون اپ ثبت‌نام کنید یا با حساب کاربری فیس‌بوک‌ خود وارد شوید. با این کار شما نیز می‌توانید کلیپ‌ها و ویدئوهایی از مکان‌های دیدنی سفرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

4 – مشاور سفر

TripAdvisor

دسته‌بندی: مسافرت

سازنده: TripAdvisor

سیستم‌عامل: iOS و اندروید

حجم: 7/86 و 41 مگابایت

امتیاز: 4 ستاره

اپ استور: apple.co/1KXYdWL

کافه بازار: bit.ly/1Wtfyrs

سفر کردن مقدماتی دارد و چه بهتر که از تجربیات دیگران برای فراهم کردن این مقدمات استفاده کنیم. به این منظور اپلیکیشن TripAdvisor یکی از بهترین منابع برای رجوع به نظرات دیگران است؛ اما این تنها قابلیت این اپلیکیشن پرطرفدار نیست، بلکه با آن می‌توانید هتل‌ موردنظرتان را رزرو کنید و حتی برای بازدید از موزه نیز بلیت بخرید. همچنین این اپلیکیشن بر اساس موقعیت مکانی‌ شما نزدیک‌ترین مراکز تفریحی و رستوران‌ها را مشخص می‌کند تا در پیدا کردن آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

نقطه قوت این اپ در تعداد کاربران آن است که میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. به گفته سازنده بیش از 225 میلیون نظر و بررسی از کاربران این اپ در آن یافت می‌شود. به کمک تریپ ادوایزر می‌توانید پایین‌ترین قیمت بلیت هواپیما، هتل، رستوران‌ها و دیگر مراکز را بیابید. با ورود به اپلیکیشن در کادری که در قسمت بالا وجود دارد به‌آسانی می‌توانید نام شهر، هتل یا مراکز تفریحی هرکجای دنیا را جست‌وجو کنید. زیر این قسمت آیکون‌هایی وجود دارد که جست‌وجو را آسان‌تر می‌کند؛ برای مثال با کلیک روی آیکون هواپیما می‌توانید با انتخاب مبدأ و مقصد، مناسب‌ترین بلیت‌ها را بیابید. شما نیز می‌توانید یکی از نویسندگان نقد و بررسی این اپلیکیشن باشید، البته نخست باید ثبت‌نام انجام دهید. در کنار همه امکانات این اپ مشهور، جالب‌ترین قابلیت آن این است که می‌توانید نظرات مسافران یک هتل را بخوانید و ببینید چه نمره‌ای به آن داده‌اند. همچنین عکس مراکز تفریحی نیز درون این اپ وجود دارد.

5 – دستیار دانای سفر

همگردی

دسته‌بندی: مسافرت

سازنده: همگردی

سیستم‌عامل: اندروید

حجم: 1/3 مگابایت

امتیاز: 5/4 ستاره

کافه بازار: bit.ly/1MHMcVa

اپلیکیشن همگردی را می‌توان همچون یک دایره‌المعارف همراه برشمرد که اطلاعات کاملی از نقاط مختلف ایران در دل خود دارد. به گفته سازنده‌های این اپلیکیشن با این اپ می‌توانید جاهایی را کشف کنید که تاکنون نرفته‌اید و از چیزهایی باخبر شوید که قبلا نمی‌دانستید. درون این اپلیکیشن فهرست مراکز تفریحی، رستوران‌ها، مراکز اقامتی، مراکز خرید، نقشه به همراه جاذبه‌های گردشگری ایران و شهرهای دیدنی جهان وجود دارد. با ورود به اپلیکیشن نخست از شما خواسته می‌شود ثبت‌نام کنید، اما اگر حوصله این کار را ندارید می‌توانید به‌صورت کاربر مهمان از اپلیکیشن استفاده کنید. در صفحه نخست اپ در قسمت بالای آن تصاویر بزرگی از نقاط مختلف ایران و همچنین تهران وجود دارد که دائم به‌روز می‌شود. در زیر این بخش، فودکورت‌های تهران لیست شده‌اند که با انتخاب هر یک اطلاعاتی از قبیل نشانی، شماره تلفن، آدرس روی نقشه، تصاویر و نمره کاربران به آن مکان وجود دارد.

این اطلاعات برای دیگر مکان‌های دیگر موجود در این اپ هم یافت می‌شود. در کنار این اطلاعات قابلیت‌های دیگری هم وجود دارد که اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر از مکان موردنظر خوشتان بیاید می‌توانید آن را در فهرست دلخواهتان ذخیره کنید یا آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل با دوستان‌ خود به اشتراک بگذارید. گذشته از همه این امکانات در فهرست نوارابزار بخش زیرین اپ می‌توانید نزدیک‌ترین مکان‌های تفریحی و زیارتی را روی نقشه نسبت به موقعیت فعلی‌ خود بیابید. همچنین در بخش «پیشنهاد باحال» تخفیف‌های رستوران‌ها و مراکز تفریحی نمایش داده می‌شود. در بخش «یه اتفاق باحال» نیز می‌توانید از تورهای نمایشگاهی و رویدادهای جهانی خبردار شوید.

 

گزارش: رامین فتوت

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا