بررسی فنی خودرو پیش از تعطیلات، تضمین‌کننده ایمنی سفر

این در حالی است که دانستن مجموعه‌ای از اطلاعات اساسی و بررسی نقص فنی ماشین پیش از مسافرت به شما کمک می‌کند سفری بی‌خطر و ایمن به همراه خانواده داشته باشید.

*افرادی که قصد سفر دارند باید ابتدا به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا از وضع نسبی خودروی خود آگاه شوند. البته این آگاهی لزوما به داشتن گواهی یا کارت و برچسب معاینه فنی محدود نمی‌شود بلکه هر راننده‌ای باید قبل از این‌که عازم جاده شود از سالم بودن قطعات و سیستم خودروی خود مطمئن باشد و قبل از آغاز سفر از خودرو خود بازدید به عمل آورد. برای مثال لازم است پیش از حرکت و روشن کردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیک‌ها را کنترل کرده و دقت کند در سطح لاستیک‌ها ترک یا ساییدگی وجود نداشته باشند (این بررسی در مورد تایر زاپاس نیز صدق می‌کند)؛ انجام معاینه فنی و بررسی وضع شیشه جلو و عقب، روشنایی چراغ‌های جلو و عقب، برف‌پاک‌کن، شیشه‌شوی اتومبیل و لغزش جانبی محورها، آزمودن سیستم تعلیق و ترمزها (به‌منظور برقراری توازن بین نیروهای دو چرخ در جاده) می‌تواند خطر تصادف را به حداقل رساند.

دانستن مجموعه‌ای از اطلاعات اساسی و بررسی نقص فنی ماشین پیش از مسافرت به شما کمک می‌کند سفری بی‌خطر و ایمن به همراه خانواده داشته باشید.

*قبل از سفر از نشتی نداشتن روغن‌موتور اطمینان حاصل کنید؛ نشتی روغن علاوه بر نشان نقص فنی خودرو، محیط‌زیست را نيز آلوده می‌کند.

*هر عاج لاستیکی مناسب هر فصلی نیست. اگر قصد سفر به مناطق باران‌خیز را دارید، اقدام به تعویض لاستیک کنید؛ بررسی عاج لاستیک یا تعویض و جایگزینی لاستیک نو علاوه بر ایجاد پایداری خودرو، مانع سرخوردن و انحراف خودرو به سمت راست و چپ جاده شده و باعث عملکرد بهتر ترمز خودرو می‌شود. از سوی دیگر عمق شیار لاستیک‌ها بخصوص در برف و باران شدید ضامن حفظ جان شما است؛ عمق این شیار باید حداقل 3 میلی‌متر باشد.

* میزان باد لاستیک‌ها را بررسی کنید زیرا چرخی که تنظیم باد شده باشد بهترین و مناسب‌ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود؛ هر چرخ به ازای 10 درصد باد ناکافی 10 درصد از عمر مفیدش را از دست می‌دهد.

* از بالانس بودن لاستیک‌های ماشین اطمینان حاصل کنید؛ بالانس نبودن لاستیک‌ها علاوه بر آسیب رساندن به جلوبندی خودروها، باعث ازدیاد فرسایش لاستیک‌ها و افزایش تکانه‌های فرمان و اتاق خودرو می‌شود؛ بالانس بودن لاستیک‌ها بخصوص باید در هنگام تعویض لاستیک‌ها بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

* جعبه کمک‌های اولیه، کپسول آتش‌نشانی و تجهیزات ایمنی ترافیک (چراغ‌قوه و مثلث احتیاط) را همیشه به همراه خود داشته باشید.

* در یک سطح لغزنده هنگامی‌که سرعت دارید از تغییر ناگهانی به دنده‌سنگین خودداری کنید.

*هنگام رانندگی در مسیرهای شیب‌دار، از دنده‌های سنگین استفاده کنید.

* از حمل بارهای خطرناک مانند کپسول گاز، بنزین، نفت و مواد شیمیایی قابل‌احتراق خودداری کنید.

* نقشه و قطب‌نما به همراه خود داشته باشید تا در موارد ضروری بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

*اگر به هر علت در جاده به‌ویژه در بزرگراه‌‌ها ناچار به توقف هستید با قرار دادن علائم ایمنی (مثلث شب رنگ) رانندگان دیگر را از حضور خود مطلع کنید.

*درصورتی‌که می‌خواهید از سرعت خود بکاهید به‌آرامی از ترمزها استفاده کنید تا چراغ‌های ترمز روشن و رانندگان پشت سر، از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.

*برای حفظ ایمنی و پیشگیری از بروز حوادث رانندگی همواره با سرعت مطمئن رانندگی کنید، سرعت غیرمجاز یکی از عوامل اصلی ایجاد حوادث رانندگی و بروز تلفات جبران‌ناپذیر ناشی از آن است.

*برای توانایی در مهار و کنترل موقعیت‌های خطرناک خودرو، همواره فاصله ‌ایمن را با خودرو مقابل رعایت کنید.

*پس از هر دو ساعت رانندگی، از خودرو پیاده شوید و با انجام حرکات نرمشی از بی‌حس شدن اعضای بدن جلوگیری کنید.

*هنگام رانندگی حتما کمربند ایمنی را ببندید زیرا نقش مهم آن در کاهش ضایعات نخاعی و آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی، به اثبات رسیده است.

*هنگامی‌که قصد رانندگی دارید از مصرف داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور خودداری کنید.

*در هوای مه‌آلود به چراغ‌های عقب خودروی جلویی اعتماد کامل نداشته باشید. چراغ‌های مه شکن خودرو را روشن و سرعت خود را کم کنید.

*اگر خودرو شما در برف، قادر به حرکت نیست، گاز ندهید زیرا باعث عمیق‌تر شدن محل فرورفتگی چرخ‌‌ها می‌شود.

*در هوای برفی و بارانی از ترمزهای بی‌موقع و انحراف ناگهانی خودرو، خودداری کنید.

*اگر بوی داغ شدن لنت ترمزها به مشامت رسید، در جای امنی توقف‌ کنید تا به‌آرامی خنک شوند.

*در مسیر حرکت به تابلوهای هشداردهنده و خطوط وسط و کنار جاده توجه کنید.

*به‌جز مواقع ضروری، هنگام رانندگی از نوربالا استفاده نکنید، نوربالای خودروی شما به‌شدت قدرت دید راننده مقابل را کاهش می‌دهد و سبب تغییر مسیر، انحراف خودرو و برخورد ناگهانی می‌شود.

*اگر خودرو شما لیز خورد، بدون ترمز گرفتن، پدال گاز را رها کنید و با خونسردی فرمان را در جهت حرکت خودرو بچرخانید تا خودرو به‌طور مستقیم در مسیر صحیح قرار گیرد. تا زمانی که خودرو به حالت مستقیم در‌نیامده از دنده‌سنگین‌تر استفاده نکنید.

*چنانچه در سطح جاده بنزین، روغن، گازوئیل و مواد لغزنده ریخته شده با ریختن مقداری خاک یا شن روی جاده، موقعیت تصادف را ایمن کنید.

*اگر موتور اتومبیل شما آتش گرفت و شما خیلی زود متوجه شدید، موتور را خاموش‌کنید و بااحتیاط کاپوت را به‌اندازه قرار دادن سرشلنگ اطفای حریق بازکرده و با کمک کپسول اطفا حریق آتش را خاموش‌کنید.

 

 

گزارش : فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا