مخاطب اصلی رمان«بی واسطه» فطرت حق جوی انسانی خارج از مرزهای جغرافیایی است

 رمان"بي واسطه"عنوان اثری است که به تازگی توسط خانم محبوبه زارع درگروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه سامان یافته و آماده انتشار است. اين اثر مقام دوم هشتمين جشنواره داستان انقلاب (جايزه اميرحسين فردي) را  كسب نموده است.

گفت و گویی با محقق اين كتاب، سرکار خانم محبوبه زارع ترتیب دادیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

موضوع داستان شما چيست؟

داستان بی واسطه به موضوع تاثیر نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و امریکا در قالب آفرینش شخصیت ها و وقایع مجازی اما باورپذیر می پردازد. من برآن بودم تا در خصوص این موضوع اثری را از زاویه دید مخاطب نامه خلق کنم و تحولات درونی یک جوان اروپایی و غیرمسلمان را در برابر پیام فطری این نامه به نگارش درآورم.

لطفا خلاصه اي كوتاهي از داستان را بفرماييد:

این داستان با تم و درون مایه عاشقانه در باره دختر متفکری است که تحت تاثیر پروفسوری صهیونیست که دوست صمیمی پدرش بوده و از کودکی بعد از فوت پدر، او را در خانه خود تربیت کرده، قرار مي گيرد.  اين دختر تمامی اندیشه ها و تعالیم خود را تحت سلطه پروفسور فراگرفته و او منابع را در اختیار دختر قرار داده است. شاید اين وضعيت تلمیحی از وضعیت سیطره یهود بر اندیشه های انسانی در پروژه جهانی سازی باشد. در سیری پرفراز و نشیب دختر به صورت تصادفی با نامه مقام معظم رهبری مواجه می شود و تحت تاثیر پیامهای متفاوت آن به بازخوانی منابعی که پروفسور در طول این سالها او را ازآنها منع کرده نظیر قرآن می پردازد و جهان بینی تازه ای در او شکل می گیرد که منجر به خلق حماسه ای در داستان می شود.

مخاطب اصلي اين اثر چه كساني هستند؟

مخاطب اصلی  رمان «بی واسطه» فطرت حق جوی انسانی خارج از مرزهای جغرافیایی، زبانی، فرهنگی و حتی دینی است. همچنان که در بی واسطه ادیان به نقطه اشتراکی در حقیقت جویی و عدالت خواهی به هم می رسند و کمال خود را در اسلام می جویند. البته اسلام به همان معنای آیه 19سوره آل عمران که «ان الدین عندالله الاسلام»

اما از نظر ادبیات داستانی مخاطب بی واسطه در ایران جوانانی هستند که در جنگ بزرگ ارباب رسانه های جهانی، غباری بر روی باور فطری شان نسبت به آزاداندیشی و حقیقت اسلام نشسته است. بی واسطه پیام رهبری را در میان ضمایر انسانی می جوید و بشارت دهنده پایداری حق است که مرکز تجلی آن همانا دین اسلام می باشد.

انگيزه شما از نگارش اين داستان با موضوع نامه مقام معظم رهبري خطاب به جوانان غربي چه بود؟

همان طور که اشاره شد در پروژه جهانی سازی نظام امپریالیسم که در هزاره سوم به طور جدی تر و سریع تری در عالم پیاده مي شود، طبق پروتکلهای دانشوران صهیونیسم قرار است ابتدا سرمایه آزادی خواهی انسان از او گرفته شود. یعنی بشریت در ابتدا خلع سلاح شده و سپس به میدان جنگ کشیده شود. سرمایه بشر نه چیزی فراتر از دین و دینی کامل تر از اسلام می تواند باشد. از این رو در هجمه های خاموش و آشکار جهانی به ساحت دین، دستگاه های تبلیغاتی غرب اذهان بشر معاصر را هدف قرار داده و در صدد تسخیر آن برآمده اند. بالاترین هزینه ها صرف تقبیح اسلام و پروژه اسلام ستیزی می شود که در میدان نظامی، داعش نمونه ای از آن است. تفکرداعش چندین دهه پیش از این وارد دنیای رسانه ای شده و تاثیرات آن را بر نسلهای انسانی دیده و خواهیم دید. در میان مظلومیت اسلام و مسلمانان شرق و غرب عالم متاسفانه جبهه خودی هنوز به درک عُمق مسئله نرسیده و خود را آن چنان که امید پیروزی باشد وارد میدان مقابله و نبرد نکرده است. که من دلیل اصلی آن را ناآگاهی و عدم انگیزه های حماسی متولیان این عرصه می دانم. من به سهم خودم در حد یک فرد که قلم داستانی در دست دارد احساس وظیفه ای خاص در برابر نامه آقا نمودم. احساس کردم باید راهی برای ادای دین خود نسبت به این پیام فطری بردارم و تنها کاری که از دستم برآمد نگارش همین اثر بود.

قالب داستاني تا چه ميزان در انتقال مفاهيم به مخاطب در اين اثر به مخاطب كارگشا بوده است ؟

در واقع من خواستم در  اثر بی واسطه به واسطه قالب رمان، به ترجمه پیام نامه آقا بپردازم. هرچه اندیشیدم قالبی مؤثرتر از یک داستان باورپذیر و به روز برای نوشتن و تامین هدفی که در پیش داشتم نیافتم. اصلاً به عقیده من رمان مترجم حقایقی است که در ظاهر تکراری و کلیشه ای می نمایند اما اگر از زبان فطرت بشنوی نامکرر است.

گفتنی است رمان"بي واسطه" به قلم محبوبه زارع نویسنده و محقق گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه به زودی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا