نقش موثر محققان در تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش مهر، دکتر مجيد درودي  با اشاره به توسعه علم نانو و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: ما می توانیم از این علم استفاده و آن را به ثروت ملی تبدیل کنیم؛ یعنی به نوعی متکی به فروش نفت و مواد طبیعی نباشیم.  مواد طبیعی را هم برای استفاده خود کشور و هم برای صادرات، به محصولات ارزشمند تبدیل کنیم.اين پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکي مشهد در ادامه مي افزايد: علم نانو در گرایش های مختلف می تواند تولید ثروت کند. از جمله گرایش پزشکی هسته ای که برای شناسایی سلول های سرطانی یا درمان آن از نانو ذرات طلا استفاده می شود که اگر بخواهیم از کشورهای تراز بالا وارد کنیم قیمت یک سی سی از نانو ذرات طلا در یک غلظت خیلی کم، حدود ۴۰ تا ۵۰ یورو  است. در حالی که می توانیم با استفاده از فناوری نانو و تلاش جوانان، کشور به فرآوری دست پیدا کند.

درودي خاطر نشان کرد: در حوزه پزشکی  هسته ای دو رویکرد مهم برای علم نانو شامل شناسایی تومورها و سلول های سرطانی و درمان وجود دارد که در هر دو رویکرد، علم نانو فناوری وارد شده است.

عضو گروه علوم و فنون نوین دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: امروزه در کشورها نانو نوکلیر مدیسین یا نانو پزشکی هسته ای مطرح است ولی در کشور ما هنوز خیلی به این امر پرداخته نشده البته کارهای خوبی شروع شده و در سال های آینده می توانیم نتیجه آن را ببینیم.

وي افزود: مشکلاتی که در پزشکی هسته ای داریم تعیین حدود سلول های سرطانی به طور دقیق است که با استفاده از نانو ذرات می توانیم محل این تومور را دقیق تر بررسی کنیم که این تشخیص برای درمان تومور به تخصص های دیگر پزشکی کمک می کند تا بتوانند دقیقتر و موثرتر عمل کنند.

درودی درباره اهمیت داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز در پزشکي، یادآور شد: یکی از بحث های انرژی هسته ای تهیه رادیو داروها ست که گاها چند روز  یا هفته ای یک بار  از انرژی اتمی، این رادیوداروها را تامین می کنیم؛ قبلا این مواد وارد می شد و کاملا وابسته بودیم ولی در حال حاضر با تلاش جوانان کشورمان و دست یافتن به علم تا جایی پیش رفتیم که درصد بالای این رادیو داروها را خودمان تولید می کنیم و این همان عزت ملی است.

وي درباره اهمیت بهره برداری از علم نانو در دنیای امروز گفت: امروزه علوم نانو و مهندسی نانو مرز بین علوم را برداشته است بطوری که امروزه نمی توانیم  بگوییم تخصصی خاص در حوزه نانو کار می کند؛ تمام تخصص ها از جمله علوم بالینی و پایه و علوم پزشکی در کنار هم به صورت تیمی کار می کنند.