تامین آب جزایر هرمزگان از طریق شیرین سازی آب دریا

وقوع خشکسالی و بحران آب در اغلب مناطق کشور تاثیرات نامطلوبی گذاشته و زندگی بسیاری از شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است. اما به راستی عمق و گستردگی این بحران در استان های جنوبی کشور، شدیدتر و خسارت بارتر بوده است. چراکه نه تنها میزان نزولات جوی در این مناطق به شدت کم شده بلکه منابع سفره های آب زیرزمینی هم حال و روز چندان خوشی ندارند. این در حالی است که این استان ها در مجاورت منابع عظیم آب دریا قرار دارند که در صورت نمک زدایی از آن، می توان بر بحران مزمن آب در این مناطق چیره شد.  

حسین خادمی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: استمرار خشکسالی در استان هرمزگان، مشکلات زیادی برای تامین آب شرب شهرهای استان ایجاد کرده است. خسارت های زیادی به منابع آب سطحی و تحت الارضی وارد شده به طوری که بسیاری از منابع آبی ما از حیز انتفاع خارج و غیرقابل استفاده شده اند.

وی افزود: در حال حاضر از 34 شهر استان حدود 8 شهر وضعیت بحرانی دارند و 8 شهر نیز در آستانه بحران هستند. بقیه شهرها و جزایر به علت استفاده از سیستم نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا، یک وضعیت پایدار و مناسب پیدا کرده اند.

خادمی تصریح کرد: آب شرب مورد نیاز برای شهرهای استان چیزی در حدود 4400 لیتر در ثانیه است و الان همه ظرفیت ما که وارد مدار است چیزی در حدود 3800 لیتر در ثانیه بیشتر نیست. در حقیقت 600 لیتر کمبود تولید داریم.

استان هرمزگان از استان هایی است که در تکنولوژی نمک زدایی از آب دریا و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در کشور پیشرو هستند و توانسته در وضعیت فعلی، آب تمام جزایر خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان خاطرنشان کرد: امیدواریم که بارندگی تا پایان فصل زمستان ادامه یابد و بسیاری از مشکلات آبی خود را از طریق بارندگی مرتفع کنیم. ولی اگر میزان بارندگی مناسب نباشد، قطعا در تابستان بعضی از شهرهای استان هرمزگان با کمبود آب مواجه خواهند شد که جز از طریق مدیریت مصرف و صرفه جویی، راه دومی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به بحث شیرین سازی آب دریا برای تامین آب شرب بخش هایی از این استان، اظهار کرد: استان هرمزگان از استان هایی است که در تکنولوژی نمک زدایی از آب دریا و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در کشور پیشرو هستند و توانسته در وضعیت فعلی، آب تمام جزایر خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کند. به طوری که این جزایر وضعیت بسیار خوب و پایداری از نظر تامین آب شرب در چند سال گذشته داشته اند. در حقیقت دسترسی به منابع آب پایدار باعث توسعه مناسب این جزایر شده است.

خادمی ادامه داد: برای شهر بندرعباس و بعضی از شهرهای استان هم پروژه شیرین سازی آب دریا در دست اجراست. به ویژه بعد از بحث برجام، وضعیت این پروژه ها به نحو بهتری دنبال می شود و یک سری چالش ها و مسایل ناشی از تحریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات، در حال مرتفع شدن است. امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک، آب بندرعباس و شهرهای دیگر استان را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین کنیم.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگاندر پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای شیرین سازی آب و انتقال آن به مناطق مرکزی کشور هم وجود دارد؟ گفت: حدود 2 سال است که بحث اجرای آب شیرین کن با ظرفیت یک میلیون مترمکعب در شبانه روز برای تامین آب صنایع استان های کرمان و یزد در دست اجرا است و به این منظور، خط انتقال، ایستگاه های پمپاژ و دستگاه های آب شیرین کن احداث می شود. با اجرایی شدن این پروژه، علاوه بر رفع مشکلات صنایع استان هرمزگان، بخشی از آب مورد نیاز صنایع استان کرمان و یزد تامین خواهد شد.

 

گفت و گو: سیداحمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا