تاثیر مخرب نشت متان از منابع نفت و گاز بر طبیعت

طی تحقیقات جدیدی که در زمان فوران منابع نفت و گاز طبیعی  و به طور خاص منابع نفتی مرکز آلیسو کانیون گاز در کالیفرنیا انجام شده است؛  پژوهشگران دریافتند که 60 تن گاز متان در ساعت به طور روزانه از این مرکز وارد اتمسفر می شود . در ادامه این تحقیقات  که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی انجام شد، پژوهشگران  اذعان کردند که سالیانه 100 هزار تن گاز گلخانه ای در جو زمین رها می شود .

وضعیت آزاد شدن گاز متان در حوزه های نفتی  غیر قابل انتظار بوده و در نهایت اثر متقابلی در تولید گازهای گلخانه ای وتخریب  اتمسفرزمین  خواهد داشت. گاز متان و اثر متقابل آن بر کره زمین بعد از دی اکسید کربن مهمترین عامل گرم شدن این کره خاکی است .

دراین خصوص دونالد بلیک استاد دانشگاه کالیفرنیا در رشته شیمی اعلام کرد که وضعیت آزاد شدن گاز متان در این حوزه نفتی  غیر قابل انتظار بود و در نهایت اثر متقابلی در تولید گازهای گلخانه ای وتخریب  اتمسفرزمین  خواهد داشت. او همچنین اضافه کرد که گاز متان و اثر متقابل آن بر کره زمین بعد از دی اکسید کربن مهمترین عامل گرم شدن این کره خاکی است .

تام رابرسون محقق برجسته سازمان ملی هواشناسی در ایالات متحده  آمریکا نیز در این رابطه گفت : نتایج به دست آمده از شکست مولکولی در انتشار این گازها تا لحظه خروج و انتشار آن ها در جو کره زمین به طرز فزاینده ای مخرب و به تولید روز افزون گازهای گلخانه ای می انجامد و در زمان اوج آن انتشار گاز را به دو برابر میزان تولید گاز متان  در شرایط طبیعی خواهد رساند .

در همین رابطه و در ادامه این پژوهش که  از میدا ن های گازی و نفتی در کالیفرنیا الهام گرفته شده است در نقاط دیگر ایالات متحده  نیز تحقیقاتی مشابه در خصوص انتشار گازهای گلخانه ای و بهره برداری از این میادین و تاثیرات متقابل زیست محیطی آن در حال شکل گیری است .

دراین مطالعات که به اندازه گیری گاز متان در مراکز استخراج نفت و گاز می پردازد مشخص شد که شهر لس آنجلس با 213 نقطه ای که بیش از حد مورد انتظار این گاز  در آن وارد اتمسفر می شود، بیشترین میزان تولید گاز گلخانه ای را در کشور آمریکا از آن خود کرده است .

دانشمندان در خاتمه هشدار دادند ، تداوم این روند می تواند ضایعات جبران ناپذیری بر محیط زیست و اتمسفر کره زمین وارد کند.

منبع : UPI