چالش جهان در تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها

حفظ آنتی‌بیوتیک‌های موجود و تولید انواع جدید آن، استراتژی دولبه‌ای است که جامعه پزشکی در رابطه با این داروها در پیش گرفته است.

این استراتژی تلاشی دوسویه است که از یک سو از مصرف افراطی‌ آنتی بیوتیک‌ها پیشگیری می‌کند و از سوی دیگر شرکت‌های داروسازی را برای ساخت داروهای جدید ترغیب می‌کند اما راهکار نخست اساسا بیشتر مدنظر آنهاست چراکه به نظر مدیران این شرکت‌ها، وارد کردن آنتی بیوتیک‌های جدید به بازار نیازمند فرآیند پرهزینه‌ای است.

کارشناسان پزشکی در مورد جنبه حفظ داروهای آنتی بیوتیک تاکید دارند که در افراد بزرگسال این نوع دارو برای درمان عفونت مزمن دستگاه تنفسی و اغلب سرماخوردگی معمولی بیش از بیماری‌های دیگر تجویز می‌شود. هرچند مساله اصلی این است که بیشتر عفونت‌های مزمن دستگاه تنفسی از ویروس‌ها و نه باکتری‌ها ناشی می‌شوند و از آنجاکه مصرف این داروها نمی‌تواند در درمان عفونت‌های ویروسی موثر باشد، گاهی اوقات ضررش بیش از فایده آن است.

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا و کالج پزشکی آمریکا ماه گذشته دستورالعمل‌های جدیدی را برای حفظ تاثیرگذاری آنتی بیوتیک‌ها از طریق تشخیص صحیح بیماری ارائه کرده‌اند. در این دستورالعمل‌ها از پزشکان درخواست شده از تجویز آنتی بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی معمولی یا حتی برونشیت به جز ذات‌الریه خودداری کنند.

این‌ها برخی از تلاش‌ها و اقدامات جامعه پزشکی است که از آنتی بیوتیک‌هایی که هنوز برای مقابله با افزایش تعداد باکتری‌های مقاوم به دارو موثر هستند، نگهداری می‌کند.

علاوه بر ضرورت حفظ و نگهداری داروهای موجود برای مقابله با میکروب‌ها و باکتری‌هایی که به تمامی داروهای موجود مقاوم شده‌اند، تولید آنتی بیوتیک‌های جدید مورد نیاز است.

سازمان غذا و داروی آمریکا برآورد کرده است که نزدیک به 70 درصد آنتی بیوتیک‌های فروخته شده در این کشور برای پیشگیری از بیماری‌های دام و بهبود روند رشد در دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض این کشور در مجموع هر سال دو میلیون آمریکایی به باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک آلوده می‌شوند و 23 هزار نفر از آنان جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، این موضوع در سطح جهانی به وضعیت اضطراری پزشکی تبدیل شده است.

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اظهار داشتند: بزرگترین نگرانی‌ها متوجه باکتری‌های گرم منفی است که موجب بروز سطوح مختلفی از آلودگی در فضاهای خدمات درمانی می‌شوند. باکتری‌های گرم منفی به چندین نوع از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند و تعداد فزآینده‌ای از آن‌ها به تمامی داروهای موجود مقاومت نشان داده‌اند. هرچقدر باکتری‌ها بیشتر در معرض آنتی بیوتیک‌ها قرار بگیرند احتمال بیشتری وجود دارد تا به آن دارو مقاوم شوند. در اصل آنتی بیوتیک‌ها زمانی موثر هستند که به حداقل میزان استفاده شوند.

به گزارش ایسنا، در همین راستا اواخر ماه گذشته 85 شرکت دارویی و 9 موسسه صنعتی از 18 کشور اعلامیه مشترکی امضا کردند که خواستار کمک و مشارکت دولت‌ها برای شناسایی آنتی بیوتیک‌های جدید شده‌اند.

شرکت‌های داروسازی خصوصی و دولتی طی 20 سال گذشته میلیاردها دلار برای کشف آنتی باکتریال‌های جدید هزینه کرده‌اند که البته تاکنون گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی طی 40 سال تایید نشده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا