افزایش ضریب بهره برداری از نیروگاه ها با ورود خودروهای برقی

ورود فناوری به عرصه حمل و نقل عمومی، تحولات اساسی در این عرصه به وجود آورده است که یکی از مصادیق بارز آن، تولید خودروهای برقی است که پیش بینی می شود تا چند سال آینده، جایگزین خودروهای بنزینی و گازسوز شود. این موضوع می تواند یکی از اصلی ترین منابع آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها را کنار بگذارد و با بهره گیری از انرژی برق، موجب حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان شود. ضمن اینکه امکان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین برق این خودروها نیز وجود دارد که می تواند در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی کند.

اما تحقق این هدف نیازمند انجام برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای شارژ خودروهای برقی در آینده ای نزدیک است و مسوولان وزارت نیرو می بایست از هم اکنون، شرایط لازم برای ورود این خودروها به ناوگان حمل و نقل عمومی را فراهم کنند.

هوشنگ فلاحتیان؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: وزارت نیرو مشکلی در زمینه تامین برق ایستگاه هایی که برای شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته می شوند، ندارد. بنابراین اگر سیاستگذاران و مسوولان امر شرایطی فراهم کنند که بخشی از حمل و نقل توسط خودروهای برقی صورت بگیرد، هماهنگی های لازم بین شرکت توانیر، شرکت توزیع برق و شرکت های برق منطقه ای سراسر کشور با متقاضیان احداث این ایستگاه ها به عمل خواهد آمد و ما می توانیم تجهیزات لازم در این ایستگاه ها برای تامین برق شارژرهای خودروها را فراهم کنیم.

وی افزود: اگر سیاست کلی بر این باشد که ظرفیت بیشتری از حمل و نقل کشور به خودروهای برقی اختصاص یابد، وزارت نیرو این آمادگی را دارد که برق مصرفی را تامین کند. البته چنانچه قرار باشد این خودروها در منازل شارژ شوند، طبیعتا باید بررسی شود میزان برق لازم برای شارژ این خودروها چقدر است و این خودروها مجموعا به چه میزان برق نیاز دارند. در این شرایط باید برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد که برق مورد نیاز این اماکن فراهم شود تا امکان فعالیت خودروهای برقی مهیا شود.

اگر سیاستگذاران و مسوولان امر شرایطی فراهم کنند که بخشی از حمل و نقل توسط خودروهای برقی صورت بگیرد، هماهنگی های لازم بین شرکت توانیر، شرکت توزیع برق و شرکت های برق منطقه ای سراسر کشور با متقاضیان احداث این ایستگاه ها به عمل خواهد آمد

فلاحتیان در ادامه خاطرنشان کرد: البته عنایت داشته باشید که وزارت نیرو مسوول شبکه حمل و نقل کشور نیست. بخش برق وزارت نیرو باید آمادگی داشته باشد که اگر خودروهای برقی وارد ناوگان حمل و نقل کشور شد، زمینه شارژ این خودروها در اماکنی که طراحی می شود را فراهم کند. وظیفه ما تامین برق این ایستگاه هاست و تلاش می کنیم که این کار به نحو احسن انجام شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هم اکنون وزارت نیرو با مشکل تامین برق در زمان های پیک مصرف مواجه است. آیا این خودروها یک بار اضافی به شبکه تحمیل نمی کنند؟ تصریح کرد: معمولا این خودروها در همه جای دنیا از ساعت 12 شب تا صبح شارژ می شوند و روزها مورد استفاده قرار می گیرند. ما فکر می کنیم اگر این اتفاق بیفتد و شارژرها در نیمه های شب کار کنند، بار کشور متعادل می شود و ضریب بهره برداری از نیروگاه ها افزایش می یابد و اقتصاد برق هم سامان می گیرد. چراکه در حال حاضر نیروگاه ها مجبورند شب ها بار خود را کم کنند. بنابراین در صورت ورود خودروهای برقی به شبکه حمل و نقل، از سرمایه گذاری که برای تاسیس نیروگاه ها صورت گرفته، بیشتر و متعادل تر استفاده خواهد شد.

 

گفت‌وگو : سیداحمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا