حرفه مهندسی بایددانش را به محصولات و خدمات نوآورانه و رقابتی بدل کند

مهندس احمد بیدآبادی مهندس برجسته منتخب فرهنگستان علوم در گفت و گو با ایرنا گفت: در دنیای کنونی شکل گیری اقتصاد دانش بنیان و پیدایش فناوری های نوین به پیشران تغییرات اساسی در نقش مهندسی در جوامع تبدیل شده اند.
وی افزود: در حرکت به سمت جامعه دانش بنیان، تولید صنعتی از محصولات و فرایندهای مبتنی بر مواد اولیه و متمرکز بر نیروی کار در حال حرکت به سمت محصولات و خدمات دانشی است.
رئیس هیات مدیره شرکت پرورش داده ها افزود: در چنین جامعه ای نوآوری فناورانه یا همان تبدیل دانش به محصولات، فرایندها و خدمات برای رقابت پذیری، رشد بلندمدت بهره وری و تولید ثروت نقشی بسیار تاثیرگذار و کلیدی دارد.
بیدآبادی ادامه داد: سیستم کاملا جدیدی برای خلق ثروت در اغلب کشورهای جهان شکل گرفته است که به ایجاد و به کارگیری دانش جدید و در نتیجه به افراد تحصیلکرده و ایده های آنها و نهادهایی که در آنها آموزش و پژوهش پیشرفته، نوآوری و نیروی کارآفرینی یافت می شود، مانند دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و آزمایشگاه های پژوهشی شرکت ها وابسته است.
وی ادامه افزود: در چنین دورانی منبع راهبردی لازم برای خلق ثروت، دانش افراد تحصیل کرده و به خصوص مهندسی و ایده های آنها است.
بیدآبادی ادامه داد: مشاهده آمار و گزارش های سالانه مربوط به 100 برند برتر بین المللی در سال های اخیر نمایانگر آن است که 6 شرکت فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و آی بی ام در میان 10 برند و شرکت با ارزش جهان قرار گرفته اند.
این مهندس برجسته منتخب فرهنگستان علوم تاکید کرد: این موضوع به وضوح نمایانگر اهمیت اولویت سرمایه گذاری در حوزه مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات است و نشان می دهد که موج سوم تمدن تا چه حد به بازگشت اقتصادی و تولید ارزش منجر شده است.
بیدآبادی افزود: بر همین اساس پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه یکی از سیاست های کلیدی و آینده نگر در مجموعه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در راستای این روند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در حقیقت، پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان نیازمند رهبری در تمامی جنبه های مهندسی کشور است. پژوهش مهندسی باید ارتباط معناداری بین اکتشافات علمی و کاربردهای علمی به وجود آورد، آموزش مهندسی باید مهارت های لازم را برای خلق و کشف دانش و نوآوری های فناورانه در مهندسی ایجاد کند و حرفه مهندسی باید دانش را به محصولات و خدمات نوآورانه و رقابتی تبدیل کند.
بیدآبادی گفت: در مسیر این پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان مهندسین ایرانی باید از طریق ایجاد سرمایه های فکری بیشتر، نوآوری، کارآفرینی و حل مسائل پیچیده و فرابخشی روز دنیا، ارزش آفرینی بیشتری از رقبای هوشمند و چابک خود داشته باشند.
بیدآبادی یکی از برگزیدگان مهندسی کشور است که فرهنگستان علوم امروز در آیینی به مناسبت گرامیداشت روز مهندسی از آنان تجلیل کرد. 
روز پنجم اسفند ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین توسی و روز مهندسی نام گذاری شده است . ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین در ۵ اسفند ۵۷۹ در طوس دیده به جهان گشود . خواجه نصیرالدین شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضی دان و منجم ایرانی سده هفتم است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا