علیرغم عدم کارایی کارت سوخت سیاست دولت حفظ سامانه هوشمند سوخت است

منصور ریاحی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با بيان اينكه عرضه بنزين با كارت هوشمند سوخت با وجود آزادسازي قيمت‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: سامانه هوشمند سوخت یک طرح ملی بوده و سیاست دولت حفظ این سامانه است. ما با اجرای این طرح پیشرفت بسیار خوبی در کنترل مصرف سوخت کشور داشته ایم.

وی از مزیت های این سامانه در رسیدن دولت به اهداف خود خبر داد و گفت: اجرای این طرح علاوه بر كنترل قيمت بنزين، در بحث کنترل مصرف این فرآورده نیز تاثیرگذار بوده است.

در حال حاضر کارت سوخت خودروها با تک نرخی شدن بنزین کارایی خود را از دست داده اند و به دنبال آن میزان استفاده صاحبان خودرو از کارت‌های سوختی که در اختیار دارند کاهش یافته و عمده سوختگیری خودروهای شخصی از طریق کارت سوخت جایگاه داران انجام می شود.

ریاحی با اشاره به اينكه مديريت مصرف سوخت يكي ديگر از ويژگي هاي مهم سامانه هوشمند سوخت به شمار مي رود، اظهار داشت: مديريت جامع اطلاعات و تجزيه و تحليل داده ها از ديگر مزيت هاي سامانه هوشمند سوخت است.

بنا به گفته وی شفافيت اطلاعات، جلوگيري از قاچاق سوخت، كنترل مصرف و برنامه ريزي براي آينده مصرف سوخت نيز از ديگر قابليت هاي سامانه هوشمند سوخت است.

 

سیاست تک نرخی کردن سوخت خیلی زود انجام شد

جواد نوفرستی، کارشناس نفت و انرژی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که سیاست تک نرخی کردن سوخت خیلی زودتر از آنچه که باید انجام می شد، انجام شد گفت: درست است که با سقوط قیمت جهانی نفت و به دنبال آن قیمت بنزین، در حال حاضر نرخ فروش داخلی بنزین به سطح قیمت فوب خلیج فارس وحتی بالاتر از آن هم رسیده اما در اینجا توجه به دو نکته خالی از لطف نیست.

وی ادامه داد: یکی اینکه قابل پیش بینی نیست که قیمت های جهانی نفت تا چه زمانی پایدار خواهد بود و اگر در سال های آینده قیمت ها به وضعیت قبل از سقوط قیمت نفت برگردد آن زمان تکلیف چه می شود؟

نوفرستی ادامه داد: نکته دوم این است که در حال حاضر به قیمت فوب خلیج فارس باید هزینه های دیگری از جمله هزینه های مربوط به حمل و نقل، مالیات، عوارض محیط زیستی و… را نیز اضافه کرد که با احتساب این هزینه ها می توان گفت به قیمت کنونی بنزین در کشور هنوز یارانه تعلق می گیرد.

وی در رابطه با تبعات حذف کارت سوخت در کشور گفت: مساله مهم این است که در زمان سهمیه بندی بنزین، علاوه بر یارانه 80 درصدی بنزین با معضل قاچاق سوخت هم در کشور مواجه بودیم. امروز اگرچه با سقوط قیمت نفت این یارانه شاید به صفر کاهش یافته اما اگر قیمت چندبرابری نرخ فروش بنزین در کشورهای همسایه را مورد توجه قرار دهیم، درمی یابیم هنوز هم قاچاق سوخت در کشور ما پرسود است.

این کارشناس نفت و انرژی ادامه داد: این در حالیست که با حفظ کارت های هوشمند سوخت و پررنگ کردن نقش آن می توان به بخشی از معضل گفته شده فائق آمد.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه کارت های سوخت توانسته اند به مدیریت مصرف بنزین و حتی اصلاح سبد سوخت خودروها از طریق افزایش سهم سی ان جی کمک کنند.

نوفرستی در ادامه عنوان کرد: اینک برای سال 95 پیشنهاد می شود با حفظ کارت سوخت و نظام سهمیه بندی، نرخ پایه بنزین سهمیه ای بدون تغییر یعنی هزار تومان و بنزین آزاد با احتساب هزینه های حمل، توزیع، مالیات و عوارض محیط زیست با نرخ تقریبی 1300 تومان عرضه شود.

وی در پایان گفت: کارت سوخت بنزین زمانی قابل حذف است که کارت یارانه برابر انرژی جایگزین کارت سوخت شود که برای آن از همین زیرساخت های موجود هم می توان استفاده کرد. ضمن اینکه هیچ یارانه ای از بیت المال به بنزین داده نشود و قاچاق سوخت هم در کشور وجود نداشته باشد.

بر اساس این گزارش، سامانه هوشمند سوخت بدون وجود کارت سوخت تقریباً بی‌معناست. چراکه اساساً هدف از ایجاد این سامانه مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده مصرف سوخت، مدیریت جامع اطلاعات، داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده ها، شفافیت اطلاعات، جلوگیری از قاچاق سوخت در کنار کنترل قیمت بنزین و سایر فرآورده‌ها است و اگر کارت سوخت خودروها اطلاعات لازم را در اختیار سامانه قرار ندهد هیچ یک از این وظایف عملیاتی نخواهد شد.

این در حالیست که در سال 1386 برای راه‌اندازی این سامانه 150 میلیارد تومان هزینه شد اما، در حال حاضر کارت سوخت خودروها با تک نرخی شدن بنزین کارایی خود را از دست داده اند و به دنبال آن میزان استفاده صاحبان خودرو از کارت‌های سوختی که در اختیار دارند کاهش یافته و عمده سوختگیری خودروهای شخصی از طریق کارت سوخت جایگاه داران انجام می شود.

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا