تاثیر آلاینده های ارگانیک بر افزایش وزن

تعریف علمی عارضه چاقی یعنی بالا بودن بیش از بیست درصد میزان توده بدنی نسبت به اندازه ایده آل فرد که بر اساس مولفه هایی مانند جنسیت ، سن و قد محاسبه می شود . افراد چاق دارای چربی های انباشت شده در زیر لایه های پوست هستند و این موضوع عموما به دلیل دریافت کالری بیشتر از میزان مورد نیاز مصرف روزانه رخ می دهد . به تازگی پژوهشگران در مطالعات خود به وجود رابطه ای مستقیم بین شرایط محیط زیست و آلودگی های موجود در محیط و چاقی پی بردند . بر این اساس میزان بالا رفتن وزن ، با میزان بالا بودن آلاینده های جوی در ارتباط است .

در همین زمینه خوانا پدرو آربولا Juan Pedro Arrebola  از دانشگاه گرانادا University of Granada در کشور اسپانیا که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده دارد ، اعلام کرد : " ما در تحقیقات خود دریافتیم افرادی که دارای آلایندگی های ارگانیک (POPs)  بیشتری در بدن خود هستند ، در معرض خطر بالا تری برای ابتلا به چاقی و بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسیرید قرار دارند . "

به گفته پزشکان ، فاکتورهای فوق یعنی اضافه وزن ، کلسترول و تری گلیسیرید بالا از مهمترین مولفه های بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند .

در این مطالعات ، محققان نسبت به آزمایش میزان چربی انباشته در زیر پوست و بافت های بیش از 300 زن و مرد اقدام کردند . این افراد همگی جهت استفاده از خدمات جراحی در دو بیمارستان شهر گرانادا پذیرش شده بودند .

توجه به این مساله ضروری است که آلاینده های ارگانیک قادر به باقی ماندن در بدن به مدت چندین سال هستند . این  زمان بقا گاهی به یک دهه نیز می رسد و عمده ترین روش وارد شدن این آلاینده ها به بدن انسان از طریق تغذیه و مواد غذائی است .

پدرو آربولا  در ادامه سخنانش افزود : " آلاینده های ارگانیک به مرور زمان و همراه با چربی های زیر پوستی در بدن تجمع پیدا می کنند و این موضوع سبب شد در میانه تحقیقات خود در این زمینه ، به ایده انباشت چند ساله این مواد در بدن انسان برسیم . "

پژوهشگران در این مطالعات با استفاده از روش های آماری پیچیده موفق به اثبات این موضوع شدند که انباشت میزان آلاینده های ارگانیک در بدن ، ارتباط مستقیمی با بالا رفتن میزان چربی ، کلسترول و چاق شدن فرد دارند .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که این داده ها بدون در نظر گرفتن مولفه های سن ، جنسیت ، محل زندگی و عاداتی مانند استعمال دخانیات در افراد شرکت کننده در این پژوهش اعلام شده است .

نتایج کامل این تحقیقات و شرح گزارش عملکرد تیم پژوهشی فوق در آخرین شماره مجله آلودگی های زیست محیطی journal Environmental Pollution  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا