بمباران زمین توسط شهاب سنگها در حدود 790 هزار سال قبل

محققان اطلاعات خود را از تجزیه و تحلیل تکتیت‌ها جمع آوری کرده بودند.تکتیت‌ها شیشه‌های طبیعی هستند که منبع آنها ناشناخته است. تکتیت‌ها معمولا شفاف بوده و به رنگ سبز، قهوه‌ای مایل به سبز یا قهوه‌ای بوده و دارای سطحی حبابدار هستند.

یک تئوری وجود دارد که بیان می‌کند این تکتیت‌ها ممکن است از سنگ‌هایی باشند که از خارج از جو به زمین برخورد کرده باشند. تکتیت‌ها ممکن است از سقوط سنگ‌های ذوب شده‌ای تشکیل شده باشند که بر اثر برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ بوجود آمده بودند.

گفتنی است که نام تکتیت از نام یونانی تکتوسن به معنی ذوب شده گرفته شده است.محققان دانشگاه هایدلبرگ بقایای این اثرات که به اندازه شن هستند را با استفاده از روش جدید تاریخ نگاری مورد بررسی قرار دادند. این مواد از محل‌های مختلف در سراسر جهان از جمله استرالیا، کانادا، آمریکای مرکزی و آسیا جمع آوری شده است.

محققان پس از بررسی این اثرات دریافتند با وجود این واقعیت که این نمونه‌ها دارای ترکیب شیمیایی کاملا متفاوت هستند، به نظر می‌رسد که تقریبا همه آنها هم سن و سال هستند. این امر نشان می‌دهد که یک سری از این اثرات در سراسر زمین، تقریبا به صورت همزمان رخ داده است.

محققان در تلاش برای تعیین سن این اثرات، سطوح ایزوتوپ‌های مختلف در این سنگ‌ها را اندازه گیری کردند. این روش جدید اندازه‌گیری سطوح ایزوتوپ‌های آرگون به محققان اجازه اندازه‌گیری سنین این تکتیت‌ها را با دقتی بی‌نظیر می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌ها سن این آثار را 793000 سال نشان داده است.

دهانه داروین در تاسمانی که حدود 0.75 مایل قطر دارد به احتمال زیاد توسط یکی از این اثرات مرتبط تشکیل شده است. لازم به ذکر است شهاب سنگی که سبب پدید آمدن این حوضه شده، حداقل 0.6 مایل بوده و سبب یک انفجار برابر با یک میلیون مگاتن تری نیتروتولوئن(TNT) شده است. این میزان 20000 برابر قدرتمندتر از بزرگترین بمب هیدروژنی است که تا به حال توسعه یافته است.

محققان بر این باورند که این رویداد منجر به شکل‌گیری زمین لرزه و آتش سوزی در مناطقی صدها مایل دورتر از محل برخورد شده است. این انفجار همچنین مقادیر عظیمی از گرد و غبار را به هوا بلند کرده و از رسیدن نور خورشید به سطح این سیاره جلوگیری کرده که باعث مرگ گیاهان شده است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات قبلی نشان دهنده شواهدی از یک سری اثرات در سراسر جهان است که حدود یک میلیون سال قبل از زمان ما رخ داده است. برخی از این حوادث باستانی سبب بوجود آمدن این تکتیت‌ها شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا