شناسایی مولکول های نابود کننده میکروب در خون سوسمار

کریکودیل ها از حدود 37 میلیون سال پیش به این سو بر روی زمین ساکن بوده اند. این جانوران در طی این دوران از سیستم ایمنی بسیار قدرتمندی برخوردار شده اند. این جانوران در زندگی روزمره ممکن است بارها زخمی شوند، اما این زخم ها خیلی سریع ترمیم می شوند. جالب اینجاست که محیط زندگی این موجودات به هیچ وجه پاک و بدون آلودگی نیست. راز این توانایی در سیستم ایمنی بسیار قوی این جانوران است.

سوسمار آمریکایی نیز از سیستم ایمنی بسیار قدرتمندی برخودرار است. در سال 2008، گروهی از پژوهشگران دانشگاه لوییزانا به این نتیجه رسیدند که سرم خونی گرفته شده از این خزنده می تواند 23 رشته باکتری را نابود کرده و مجموعه ای از ویروس های اچ.آی.وی را نیز ازمیان بردارد. این مولکول های ضد میکروب، در واقع آنزیم هایی هستند که می توانند نوعی لیپید را تجزیه کنند.

با اینکه این پژوهش در عمل به هیچ دستاوردی نیانجامید، اما به نظر می رسد که این آنزیم ها تنها مواد پاتوژن موجود در خون سوسمار آمریکایی نباشند، زیرا به تازگی گروهی دیگر پژوهشگران توانستند نوعی دیگر از پپتیدها که CAMP ها یا پپتیدهای ضدمیکروب کاتونیک نام دارند را در خون این خزنده شناسایی کنند.

این مولکول ها دارای بار مثبت الکتریکی هستند و به همین دلیل این پژوهشگران توانستند با طراحی نوعی نانوذره، این مواد را به صورت الکترواستاتیکی از میان سایر پروتئین های موجود در پلاسمای خون سوسمار خارج کنند.

این گروه در نهایت موفق به شناسایی 45 پپتید شدند. همچنین در گام بعدی، هشت تا از آنها را به صورت مصنوعی ساخته و خواص ضدباکتری آنها را مورد بررسی قرار دادند. پنج تا از این پپتیدها توانستند باکتریE.coli  را به طور کامل از بین ببرند و سه تای دیگر نیز موفق به از بین بردن بخش زیادی از باکتری E.coli  موجود در اطراف خود شدند. همچنین این مواد توانستند تا حدی بر باکتری Pseudomonas aeruginosa که می تواند موجب بروز التهاب و مسمومیت ناشی از باکتری شود و نیز Staphylococcus aureus که سبب بروز عفونت پوست، سینوزیت و مسمومیت غذایی می شود را از بین ببرند.

این پژوهشگران در حال حاضر در حال گسترش فعالیت خود برای تحلیل سایر اعضای خانوده کریکودیل ها هستند.

شناسایی پپتیدهای ضدباکتری جدید می تواند به شکل گیری آنتی بیوتیک های جدید کمک کند. با توجه به اینکه مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به یک مساله حاد در سلامت مردم تبدیل شده است، این پژوهش ها می تواند بسیار سودمند باشد.

جزئیات این پژوهش در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.