پراکندگی ثروت در نقشه دنیا چگونه است؟

بر اساس این نقشه، تفاوت‌های عمده در زمینه ثروت علی‌رغم پیشرفت جهانی در مبارزه با فقر همچنان باقی هستند.

این نقشه با بررسی درآمد ناخالص برای هر شخص از سال 1950 تا سال 2015، هر دوی تغییرات در سطح ثروت خانواده‌ها و ثروت شخصی را در سطح ملی و همچنین در سطح جهانی نشان می‌دهد.

داده‌های این نقشه افزایش کلی مالکیت از سال 1950 را نشان می‌دهد. حدود شصت و شش سال پیش، درآمد ناخالص متوسط جهانی برای هر شخص بیش از 14 هزار و 500 دلار بود و در سال 2015 این رقم به حدود 25 هزار و 600 دلار افزایش یافت.

در جلسه سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری میلادی، رهبران مجمع این موضوع را به بحث گذاشتند که آیا درآمد ناخالص، معیاری کافی برای ارزیابی رفاه و سلامت اقتصادهای دنیاست یا خیر. 

در این میان آسیا پیشرفت قابل توجهی داشته و کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی همگی شاهد افزایش درآمد ناخالص خود بوده‌اند و امریکای لاتین نیز شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه بوده است.

این امر به دلیل روند گسترده کاهش فقر در سطح جهانی است زیرا در سال 2015، درصد جمعیت دنیا که در فقر شدید به سر می‌برند، برای نخستین بار به زیر 10 درصد افت کرد. با این حال، نقشه ارائه‌شده بر میزان نابرابری ثروت در سطح دنیا تاکید می‌کند و این که تفاوت‌های بزرگ بین مناطق و کشورهای دنیا کاهش نیافته است.

در این میان افریقا هنوز از دنیا عقب است و داده‌های موجود به سطح در آمد ناخالص پایین در سراسر این قاره اشاره دارند.

بر اساس داده‌های به کاررفته در نقشه ارائه شده، سطح در آمد ناخالص برای هر شخص در افریقا بیش از 20 هزار دلار کمتر از سطح درآمد ناخالص متوسط جهانی است.

در جلسه سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری میلادی، رهبران مجمع این موضوع را به بحث گذاشتند که آیا درآمد ناخالص، معیاری کافی برای ارزیابی رفاه و سلامت اقتصادهای دنیاست یا خیر. اقتصاددانان و کارشناسان معتقد بودند که نیاز به یک شیوه جدید برای ارزیابی رشد ثروت احساس می‌شود.  

با این حال، نقشه ارائه شده پیشرفت‌های انجام‌شده و چالش‌های پیش رو در این زمینه ثروت در دنیا را برجسته می‌کند.

 

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا