استفاد طولانی مدت و با صدای بلند از هدفون سبب افت شنوایی می شود

امروزه بیشتر جوانان و نوجوانان برای گوش کردن موسیقی از هدفون استفاده می کنند و به اقتضای سن خود تمایل دارند آن را با صدای بلند گوش کنند.

همچنین گاهی این افراد در محیط های شلوغ و پر سروصدا از هدفون استفاده می کنند و به دلیل وجود همهمه، برای شنیدن بهتر موسیقی، صدا را بیش از حد بلند می کنند و متوجه نیستند که این کار چه آسیبی به سلامت سیستم شنوایی آنها وارد می کند.

این عادت نامطلوب در سال های اخیر در بین قشر نوجوان و جوان کشورهای مختلف از جمله ایران رایج شده است و بسیاری از آنها از آسیب ها و خطراتی که ادامه این روند می تواند برای آنها داشته باشد، آگاهی ندارند.

این درحالی است که استفاده از انواع گوشی ها و با صدای بلند برای شنیدن موسیقی سبب افزایش شدت صدا در کانال گوش می شود به همین دلیل خطر آسیب رسانی اینگونه وسایل به سیستم شنوایی بیشتر است.

الهام رجایی عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی ایران در گفت و گو با ایرنا در مورد آسیب هایی که استفاده نادرست از هدفون ها بر سلامت گوش ها وارد می کند، اظهار کرد:افت شنوایی از فرکانس های زیر و بم شروع می شود به این صورت که افراد در ابتدا اینگونه صداها را به خوبی نمی شنوند.

وی افزود: همچنین افت شنوایی در ابتدا به صورت موقت است اما اگر استفاده از هدفون ها با صدای بلند تکرار شود، افت شنوایی دایم و گاهی با وزوز گوش همراه می شود.

رجایی خاطر نشان کرد: از آنجایی که افت شنوایی بدون درد و پنهان است، فرد در ابتدا از آسیبی که بر شنوایی او وارد شده، آگاه نمی شود اما به تدریج در شنیدن فرکانس های مختلف دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: بنابراین گاهی در آزمون های شنوایی یا غربالگری هایی که در مدارس انجام می شود، افت های شنوایی دانش آموزانی که عادت کرده اند با صدای بلند و با هدفون یا هدست موسیقی گوش کنند، مشخص می شود.

طبق جدول استاندارد بین المللی تعیین کننده حد مجاز صوت، گوش کردن به صداها با 85 دسیبل و برای مدت هشت ساعت مجاز است. اما هر قدر که این مقدار صدا بلندتر می شود، زمان مجاز در معرض قرار گرفتن صدا کاهش می یابد.

بر این اساس 120 دسیبل آستانه دردناکی است و در صداهای 130 دسیبل به بالا گاهی پارگی پرده گوش رخ می دهد.

آستانه شنوایی افراد سالم بین 15 تا 20 دسیبل است و یک گفتار معمولی حدود 60 دسیبل صدا دارد؛ به این ترتیب می توان به میزان خطرساز بودن صداهای بلندتر از حد مجاز برای سیستم شنوایی پی برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا