نابودی جنگل های حاره ای زمین همزمان با توسعه استخراج طلا

در عصر حاضر و همچون طول تاریخ از طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین عناصری یاد می شود که نقش ویژه ای در تجارت جهانی ایفا می کند. در بیش از 90 کشور جهان استخراج طلا به عنوان یک فرآیند جدی دنبال می شود و در این میان چین سردمدار صادرات این فلز ارزشمند به شمار می آید.

کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از جمله مصرف کنندگان اصلی طلا محسوب می شوند که از آن جمله می توان به پرو اشاره کرد. برآورد می شود در یک دهه اخیر استخراج این فلز در معادن آمریکای جنوبی سرعت خیره کننده ای به خود گرفته است اما این فرآیند مشکلات زیست محیطی قابل توجهی نیز به دنبال داشته است.

در سالهای اخیر شرکت های متخصص در استخراج طلا بر اکوسیستم مناطقی همچون جنگل های حاره ای تأثیر منفی نگران کننده ای گذاشته اند. نتیجه این فرآیند روند روبه رشد، آسیب رسانی به اکوسیستم های حساس مناطقی از این دست است.

بهای جهانی طلا از 250 دلار به ازای هر اونس در سال 2000 به 1300 دلار به ازای هر اونس در سال 2013 افزایش یافت. این افزایش خیره کننده بسیاری از شرکت های متخصص در امر استخراج طلا را بر آن داشته تا فعالیت خود را گسترش دهند. با این حال افزایش جنگل زدایی در مناطق حاره ای و آلوده شدن هرچه بیشتر رودخانه ها در این مناطق محققان زیست شناس را به شدت نگران کرده است.

محققان دانشگاه پورتوریکو مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده و روند جنگل زدایی ناشی از توسعه صنعت استخراج طلا در این مناطق را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. آنها به سراغ تصاویر ماهواره ای مربوط به بازه زمانی 2001 تا 2013 رفته و متوجه شدند در این مدت حدود 1680 کیلومتر مربع از نواحی جنگی حاره ای صرفا به دلیل توسعه معادن طلا نابود شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا