طراحی و ساخت دستگاهی برای یافتن اجساد شهدا

محمد پازوکی، یکی از مجریان دستگاه استخوان یاب و جسد یاب( تاپن)101M-TAPAN و102M-TAPAN در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره اهمیت ساخت این دستگاه گفت: بسیاری از جوانان این سرزمین هنگام هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی ارزشمندترین سرمایه خویش را تقدیم مردم کشورشان کردند. چه بسا مادران و خانواده‌هایی که سال ها در انتظارند تا یادگاری از پیکر جگر گوشه خویش داشته باشند تا بخشی از درد فراق شان تسکین یابد اما متاسفانه نبود سخت افزار و نرم افزار در امر تفحص، مانع از انجام سریع این مهم شد. تیم تحقیقاتی ما موفق شد برای نخستین بار در دنیا با طراحی سخت افزار و نرم افزار خاص و اتکا به دانش بومی در کمترین زمان پیکر پاک شهدای مفقودین را شناسایی و آنان را به زادگاه و خانواده شان تقدیم کند.   

وی درباره مشخصات و توانایی دستگاه استخوان یاب افزود: این دستگاه مجهز به رادار برای تعیین محل دقیق استخوان و جسد است که تمام جهات شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین را جست و جو می کند تامحیطی سه بعدی را مورد کاوش قرار دهد.

وی اظهار کرد: دستگاه طراحی شده به خاطر وزن کم و طراحی آرگونومیک دارای قابلیت حمل آسان بوده و از خاصیت پرتابل بودن برخوردار است.

وی عنوان کرد: سیستم الکترونیکی دستگاه امواج مشخصی را تولید و ارسال می کند؛ امواج بازتابی توسط سیستم هوش مصنوعی دستگاه، آنالیز و پردازش شده و مقدار حجم استخوان را به وزن و عمق قرار گرفته شده استخوان مشخص می کند تا از هر گونه آسیب حین تفحص به استخوان جلوگیری شود.

به گفته وی، میزان عمق و شعاع جست و جو بدون محدودیت بوده و حداقل وزن قابل تشخیص یک گرم و حداکثر آن نا محدوداست؛ وزن، شعاع و عمق نیز قابل تنظیم است.

پازوکی گفت: این دستگاه ضمن کاربرد در محیط باد، باران و زمین های ناهموار، قابل استفاده در زمین های مختلف است. تنظیم دستگاه برای از بین بردن آلودگی های محیط از ذرات ریز استخوان و توانایی ذخیره موقعیت محل جست و جو و ثبت مختصات جغرافیایی از دیگر خصوصیات و توانایی این دستگاه است.

وی بیان کرد: همچنین در صورت وجود دستگاه های الکترونیکی مانند دوربین و موبایل و رادیو و…  و دکل های فشار قوی هیچگونه اختلال و نویزی در سیستم عملکرد این دستگاه ایجاد نمی شود.

مجری این طرح تصریح کرد: طراحی و نصب سیستم سونار روی دستگاه برای جست و جو در اعماق آب توسط غواصان، قابل نصب بودن سیستم اسکنر روی دستگاه برای اسکن کردن محیط مورد جست و جو و ساخت تصویر سه بعدی از جسد یا استخوان روی مانیتور دستگاه و  قابل نصب بودن روی انواع خودرو از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه است.

 امواج بازتابی توسط سیستم هوش مصنوعی دستگاه، آنالیز و پردازش شده و مقدار حجم استخوان را به وزن و عمق قرار گرفته شده استخوان مشخص می کند تا از هر گونه آسیب حین تفحص به استخوان جلوگیری شود.

وی به کاربرد این دستگاه در سازمان‌های هلال احمر و صلیب سرخ، اداره آگاهی، سازمان میراث فرهنگی و سایر سازمان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی اشاره کرد و گفت: این دستگاه برای تفحص پیکر شهدا، استخوان‌های شهدای شیمیایی شده در زمان جنگ، استخوان‌های شهدای غواص در آب‌ها و باتلاق، استخوان مفقود شده شهدا در خاک، استخوان دوره‌های مختلف تاریخی در بخش باستان شناسی، استخوان‌های عادی دفن شده در خاک( قبرستان عمومی)، اجساد سوخته شده، اجساد متلاشی شده توسط مواد شیمیایی( اسیدها)، اجساد به جا مانده در زیر آوارها، گل و لای، سیلاب‌ها و بهمن‌ها، اجساد غرق شده در باتلاق‌ها و تالاب‌ها، اجساد غرق شده در دریاچه ها و سدها کاربرد دارد.

گفتنی است، این دستگاه به تازگی ثبت اختراع شده و تاییده و گواهینامه اش را از پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان دریافت کرده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر من ایشون به جامعه بشری خدمت بزرگی کرده.خدا کنه قدر نخبه هارو بدونیم و بیشتر هواشونو داشته باشیم.

  2. آفرین به فرزندان این مرز و بوم
    این عزیزان زحمت کش هستند که کشور مارا سربلند میکنند

    شهدا بندگان برگزیده خدا هستند
    قدر آنهارا بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا