شرایط بهتری برای تولید آفت کش های گیاهی و طبیعی فراهم آمده است

 یحیی ابطالی در نشست هم اندیشی تولید و حمایت از محصولات آفت کش و سموم طبیعی، کارآمدی آفت کش ها و سموم ارگانیک و سالم را لازمه تلاش و توجه جدی تولیدکنندگان این محصولات دانست و افزود: در مقایسه با سموم شیمیایی بسیاری از این آفت کش ها حتی نیمی از کارایی لازم را احراز نمی کنند.

وی اظهار کرد: بنابراین این سموم می باید با سموم مشابه خود مورد ارزیابی قرار گیرند و محصولاتی که از آزمایش ها سربلند بیرون آمده و کارایی لازم را ارائه دهند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
معاون سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: در برنامه این سازمان، تسهیلات و تمهدات لازم برای حمایت از فرآورده های گیاهی مد نظر قرار گرفته است.
مشاور و دبیر کارگروه تخصصی توسعه فناوری و کارآفرینی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نگاه بخش ها و نهادها به فرآورده های گوناگون گیاهان دارویی نسبت به سال های پیشین جهشی چشمگیر داشته است، گفت: تصویب سند راهبردی گیاهان دارویی سبب شد تا حوزه گیاهان دارویی راهبردی مشخص پیدا کند و مورد توجه جدی واقع شود.
علی ابراهیمی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره گیاهان دارویی در شهریور ماه 95، مشارکت حداکثری فعالان حوزه گیاهان دارویی در این نمایشگاه و جشنواره را زمینه ساز پیشرفت و بالارفتن سهم گیاهان دارویی در پیشرفت کشور دانست و افزود: بخش گیاهان دارویی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و حضور فناوران و سرمایه گذاران در نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، پیشرفت در این عرصه را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اساسی ترین رسالت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری، همراه ساختن نوآوری و فناوری با گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی است.
ابراهیمی افزود: در بخش تولید، فناوری و تجاری سازی نیز در نظر داریم تقویت شرکت های دانش بنیان را به منظور ظرفیت سازی برای توسعه پایدار گیاهان دارویی با شتاب مضاعف ادامه بدهیم.
ابراهیمی، برنامه ریزی و توجه به حوزه گیاه پزشکی را نیازمند مشارکت و برنامه ریزی همه فعالان و نهادها دانست و افزود: داشتن محصول غذایی و فرآورده ارگانیک سالم، نیازمند توجه به آفت کش های طبیعی بر مبنای گیاه پزشکی است و زمانی می توانیم از محصول سالم سخن به میان آوریم که باقی مانده سموم شیمیایی سلامت جامعه را دچار تهدید نکند.
وی ادامه داد: باید با حضور صاحبان شرکت های حوزه یاد شده و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان آفت کش های گیاهی در مسیر بهبود سلامت جامعه و ساماندهی محصولات سالم قدم برداریم.

** ضرورت تحقق سهم بیست درصدی گیاهان دارویی
در ادامه این نشست ترابی، رسالت اصلی ستادهای معاونت علمی و فناوری را هماهنگ سازی و فراهم سازی بستر توسعه فناوری و رساندن نوآوری و فناوری ها به عرصه تجاری دانست و افزود: در سند چشم انداز 1404، نگاهی جدی به حوزه گیاهان دارویی شده است، به طوری که تا رسیدن به افق یاد شده، می بایست بالغ بر 20درصد ارزش بازار دارویی کشور، به فراورده های گیاهی و طبیعی اختصاص یابد.
ترابی، با اشاره به فعالیت بیش از 450 شرکت فعال در حوزه گیاهان دارویی گفت: بالغ بر 100 شرکت فعال در این حوزه دانش بنیان هستند که با افزایش حمایت ها و ترغیب فعالان حوزه گیاهان دارویی، این تعداد در حال افزایش است.
وی با اشاره به نقش حمایتگری و تسهیل گری معاونت علمی و فناوری و عدم مداخله در امور اجرایی، حضور فرآورده های گیاهی و طبیعی در حوزه سموم و آفت کش ها را خلا جدی حوزه فرآورده های غذایی دانست و افزود: این فاصله جدی تا سهم بیست درصدی از ارزش بازار دارویی کشور، نیازمند توجه جدی به همه بخش های گیاهان دارویی به خصوص آفت کش ها و سموم است که این امر، مشارکت و حضور جدی فعالان این حوزه را طلب می کند.
ایمانی، پژوهشگر و فعال حوزه گیاهان دارویی با تاکید بر تلاش برای پیشرفت فناوری در حوزه آفت کش های گیاهی افزود: حضور تحقیقات و پژوهش های جدی در کنار ایجاد آزمایشگاه های تخصصی و پیشرفته در این حوزه امری ضروری است.
وی با بیان این که ارقام گیاهی باید با دقت بیش تری انتخاب شوند و در تولید یک محصول سالم تجاری کمک کنند، بیان کرد: ترکیبات بیولوژیک نیازمند انجام بررسی ها و انجام آزمایش های دقیق هستند و آفت کش هایی که بر مبنای گیاهی تولید می شوند باید قابل اطمینان باشند و نتیجه مطلوب را ارائه دهند.
فعالیت در حوزه فرهنگ سازی و ترویج به منظور افزایش رغبت کشاورزان به استفاده از آفت کش های طبیعی، آشناسازی تولید کنندگان و توزیع کنندگان و سموم و آفت کش با فرآورده های ارگانیک، حمایت از طرح های پزوهشی مشترک پژوهشگران و شرکت های فعال این حوزه توسط توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی، ارائه مجوز موقت برای تولیدکنندگان این محصولات و حمایت از گسترش ارتباط با حوزه تولید و دانشگاه، از پیشنهادات ارائه شده در این نشست بود.
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست هم اندیشی چگونگی گسترش زمینه تولید سموم و آفت کش های گیاهی، با حضور جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا