مطالعه ارتباط وزن ؛ قد وخطر ابتلا به سرطان

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که طی سال های اخیر درصد لنفوم غیر هوچکین انسان ها در سراسر جهان افزایش یافته است و افزایش درصد چاقی نیز به این موضوع کمک کرده که این مساله می تواند موجب افزایش خطر بروز برخی سرطان ها شود.  پژوهشگران  در ادامه این مطالعات به بررسی لنفوم ها غیر هوچکین و اثر متقابل چاقی بر آن ها پرداختند. بر اساس مطالعات فوق مشخص شد که عوامل خطر ساز و ایجاد کننده  لنفوم غیر هچکینی شمل موارد زیر هستند : بیماریهای خود ایمنی ، ایدز ، آلودگی به ویروس تی – لنفوتروپیک انسانی  ، خوردن مقادیر زیادی گوشت و چربی ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و برخی از مواد شیمیایی و آفت کش ها .

قد بلند و اضافه وزن در دوران کودکی منجر به التهاب مولکولی و رشد بیشتر مولکول ها می شود که مجموعه این عوامل می تواند  گسترش دهنده بیماری NHL  یا همان لنفوم غیر هیچکنی باشد.

در ادامه این تحقیقات ؛ پژوهشگران عنوان کردند که اضافه وزن و چاقی تنها باعث بروز بیماری هایی همچون دیابت و امراض قلبی نیست و بر روی لنفوم ها نیز تاثیر گذار است.

این مطالعه با بررسی روی 2 میلیون و 352 هزار و988 نوجوان در سن 16 تا 19 سال صورت گرفت که در بین سالهای 1967 میلادی تا 2011 مورد بررسی قرار گرفتند . دراین سال ها ، پژوهشگران با تحت نظر قرار دادن این نوجوانان در طول این زمان نسبتا طولانی دریافتند که نوجوانانی که اضافه وزن و چاقی را در نوجوانی تجربه کرده اند 25 درصد بیشتر از دیگر نوجوانان که وزنی طبیعی داشتند در خطر ابتلا به این بیماری (NHL) هستند . وزن و قد این نوجوانان 3 تا 6 درصد بیشتر از دیگر نوجوانان بود .

پژوهشگران تیم تحقیقاتی فوق  با اشاره به این سلسله مطالب عنوان کردند که قد بلند و اضافه وزن در دوران کودکی منجر به التهاب مولکولی و رشد بیشتر مولکولها میشود که مجموعه این عوامل می تواند  گسترش دهنده بیماری NHL  یا همان لنفوم غیر هیچکنی باشد و در پایان با اشاره به نیاز مبرم به انجام تحقیقاتی کامل تر که به زودی آغاز میشود ابراز امیدواری کردند که روش های درمانی بهتری برای عدم گسترش این بیماری کشف کنند .

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا