بیماریهای قلبی و میزان تحصیلات با یکدیگر مرتبط هستند

یکی از شایع ترین مشکلات جسمی که می تواند سلامت افراد را تهدید کند، اختلال ریتم قلبی است که منجر به سکته مغزی شده و در اکثر موارد مرگ را به همراه دارد .

گفتنی است در این تحقیقات  بیش از یک هزار و صد نفر در آن مورد بررسی قرار گرفته و تمامی آن ها مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی که شایع ترین اختلال ریتم قلبی است بودند.

تفاوت سطح تحصیلات در افراد بی سواد و کم سواد که فقدان آموزش و پرورش  را به همراه دارد، ایمنی و اثر بخشی داروهای ضد انعقاد را کاهش می دهد .

 در ادامه مطالعات فوق؛  پزشکان به این نتیجه رسیدند که در صورت ادامه دار شدن این اختلال ؛ سکته مغزی و در نهایت از کار افتادگی بدن و بستری شدن طولانی مدت و بدون بهبود  و یا مرگ را می توان برای این افراد پیش بینی کرد.

این نتایج که در مجله EUROPACE  منتشر شده است نشان می دهد افرادی که از تحصیلات ابتدایی  برخوردار بوده و یا هرگز مدرسه نرفته اند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این بیماران به علت عدم دارا بودن دانش ابتدایی و کافی نسبت به مواجهه در هنگام خونریزی ها در فعالیتهای روزمره و مواردی همانند عدم انعقاد خون در هنگام خونریزی ، با مشکلات بیشتری در این حوزه که  در پایان سکته مغزی را به همراه دارد مواجه می شوند .

دکتر کارینا بلومستروم از دانشگاه اوپسالا در سوئد از پژوهشگران ارشد مشارکت کننده در این برنامه تحقیقاتی بود. وی در رابطه با موضوع فوق این چنین توضیح می دهد: تفاوت سطح تحصیلات در افراد بی سواد و کم سواد که فقدان آموزش و پرورش  را به همراه دارد، ایمنی و اثر بخشی داروهای ضد انعقاد را کاهش می دهد .

این بررسی روی افرادی با میانگین سنی 66 سال انجام شد که   46 درصد از آنان را زنان تشکیل می دادند . جامعه آماری مورد استفاده پژوهشگران این پروژه نیز متشکل از هشت کشور اروپایی فرانسه ، دانمارک ، سوئد ، اسپانیا ، نروژ ، آلمان ، بریتانیا و ایتالیا بود.

در این روش مشخص شد که تنها یک نفر از چهار نفر فرد کم سواد و بی سواد فوق که  مشکل انعقاد خونی داشته به پزشک مراجعه کرده و تقریبا تمام 18.7 درصدی که تحصیلات ابتدایی و عمدتا آکادمیک داشتند نسبت به این مشکل رویکرد مناسبی داشته و تحت درمان به موقع قرار گرفته اند .

پژوهشگران در پایان مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که  ارائه آموزش به تمامی افراد در تمامی زمینه ها و یا حداقل در مواردی از این دست کمک شایانی به نجات جان انسانها خواهد کرد .

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی journal Europace  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا