کشف علت مرگ دسته‌جمعی ستاره‌های دریایی

سه سال پیش یک بیماری همه‌گیر سراسر ساحل غربی شمال آمریکا را فراگرفت؛ اما اکثر مردم متوجه آن نشدند.

به گفته دانشمندان این بیماری همه‌گیر سبب مرگ میلیون‌ها ستاره‌ دریایی شد.

جمعیت ستاره‌های دریایی از آلاسکا تا باخا و مکزیک، توسط سندرم اتلاف ستاره دریایی نابود شدند.

دانشمندان قبلا نیز نابودی جمعیت‌های ستاره‌های دریایی را مشاهده کرده‌ بودند، اما چیزی شبیه به این بیماری همه‌گیر که محققان آن را بزرگترین بیماری گسترده دریایی می‌نامند، تاکنون بوقوع نپیوسته بود.

ستاره ماهی‌ها یا ستاره دریایی جانورانی ابتدایی هستند که جزء شاخه خارپوستان بوده و در رده ستاره‌سانان طبقه‌بندی می‌شوند. این گونه، در حفظ تنوع زیستی در محیط‌های دریایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما یک بیماری همه‌گیر که سراسر سواحل غربی را فرا گرفت، میلیون‌ها تن از این ستاره‌های دریایی را از بین برد. این بیماری در برخی مناطق سبب قتل عام تا 95 درصد از جمعیت این جانداران شد. در حال حاضر، یک پژوهش جدید نشان‌دهنده این است که گرم‌تر شدن دمای اقیانوس‌ها سبب افزایش مرگ ومیر ستاره‌های دریایی می‌شود.

درو هارول، دستیار مؤلف در این پژوهش و استاد محیط زیست و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه کرنل اظهار کرد: دمای بالای آب نمی‌تواند کاتالیزور این بیماری باشد، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر در آن سال، درجه دمای آب افزایش نیافته بود، بیماری همه‌گیر تلفات کمتری دربرداشت.

محققان برای این پژوهش، ستاره دریایی ارغوانی را مورد بررسی قرار دادند. ستاره دریایی ارغوانی نوعی ستاره دریایی است که شایع‌ترین گونه در ساحل غربی بوده و به رنگ بنفش یا نارنجی با بدن پنج عضوی است که میل زیادی به خوردن صدفها دارد.

این تیم سوابق درجه حرارت آب را قبل، حین و بعد از اتلاف ستاره‌های دریایی در مکان‌های مختلف در سراسر جزایر سان خوان و سواحل پاگت ساوند در ایالت واشنگتن مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که با بالا رفتن درجه حرارت آب در سراسر این مناطق، خطر ابتلا به عفونت برای ستاره دریایی نیز افزایش می‌یابد.

محققان همچنین ستاره‌های دریایی را در مخازن آکواریوم با دماهای مختلف قرار دادند. این دما از 54 درجه تا 66 درجه فارنهایت بود. هارول اظهار کرد: هر چه این مخزن داغ‌تر بود، ستاره‌های دریایی سریعتر از بین می‌رفتند که این امر تائید می‌کند که درجه حرارت آب می‌تواند بر میزان مرگ ومیر تاثیر بگذارد.

از آنجایی‌که دمای اقیانوس به خاطر تغییرات آب و هوایی ناشی از مداخله بشر به طور پیوسته رو به افزایش است، آینده این ستاره‌های دریایی در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

اگرچه این یافته‌ها فقط به یک منطقه دریایی خاص محدود می‌شود، هارول نمی‌تواند ارتباط افزایش دمای آب با افزایش مرگ و میر این ستاره‌های دریایی را به تمام نقاط تعمیم دهد؛ اما وی بر این باور است که دمای سردتر برای این ستاره‌های دریایی مناسب‌تر است؛ زیرا آنها به دلیل داشتن پوستی حساس، آب‌های سردتر را ترجیح می‌دهند.

به گزارش ایسنا، هارول خاطرنشان می‌کند: آلاسکا در حال حاضر با افزایش باور نکردنی دمای هوا در محدوده شمالی مواجه است و باید دید که ستاره‌های دریایی در این منطقه چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.