سرنخ‌هایی از پاسخ مغز به ضربات مغزی

اگرچه این یافته‌ها از انجام پژوهش بر روی موشها به دست آمده است اما می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از آسیب‌های ناشی از ضربات مکرر در فوتبال یا ورزش‌های دیگر داشته باشند.

این نتایج نشان می‌دهد که تک ضربه‌های خفیف لزوما برای مغز خطرساز نیست به شرط آن که یک فاصله زمانی برای بهبودی آن وجود داشته باشد.مارک برنز از مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی اظهار کرد: پیامدهای یک ضربه مغزی را باید جدی گرفت اما هر ضربه مغزی نیز سبب آسیب‌های طولانی مدت نمی‌شود.

برنز و همکارانش برخی از موش‌ها را با وارد کردن یک ضربه خفیف به سر، مورد آزمایش قرار دادند. ضربه نسبتا ضعیف هوشیاری موشها را کم کرده و منجر به بیهوشی شد اما سبب آسیب بزرگ و جدی نشد. این تاثیر برای تقلید از یک آسیب خفیف مغزی یا ضربه مغزی در یک انسان طراحی شده است.

یک روز پس از انجام این آزمایشات مشخص شد که حدود 13 درصد از خارهای دندریتی (درطول دندریت‌ها، برآمدگی‌های کوچکی که بیشتر از اکتین ساخته شده است، بیرون می‌زنند که این برآمدگی‌ها را خارهای دندریتی می‌نامند) که به اتصال سلول‌های مغز کمک می‌کنند، در یک بخش خاصی از مغز از بین رفته بودند. سه روز پس از آسیب، این اتصالات از دست رفته حتی فراتر از تعداد اصلی خود دوباره بوجود آمدند.برنز اظهار کرد: این تعداد در حال نوسان از خارهای دندریتی در واقع به بهبود مغز کمک می‌کنند.وی افزود: پس از وارد شدن ضربه به سر، سلول‌های مغز در حال مرگ نبودند بلکه به آسیب مغزی پاسخ می‌دادند.

وقتی بین صدمات وارد شده به مغز موشها یک هفته فاصله افتاد، مغز آنها یک بار دیگر نشانه‌هایی از اتصال سلول مغز و بهبودی را از خود نشان داد و این امر نشان می‌دهد که فاصله بین صدمات به مغز اجازه می‌دهد تا خود را برای ضربه دیگر آماده کند.

دنی توماس متخصص اطفال از بیمارستان کودکان ویسکانسین در میلواکی می‌گوید که نتایج به دست آمده نشان دهنده خطرات ناشی از آسیب مجدد به سر است.وی اظهار کرد: هنگامی که افراد در معرض ضربه به سر قرار می‌گیرند نباید مجددا خود را در معرض ضربه بعدی قرار دهند زیرا این بدترین اتفاق ممکن برای مغز است.

یک سال پس از اعمال آسیب مکرر بر روی موشها، محققان متوجه وجود التهاب در ماده سفید مغز موشها شدند که سیگنال‌ها را از یک منطقه مغز به منطقه دیگر حمل می‌کند. این حیوانات همچنین به مشکلات متعددی نظیر عدم تعادل بر روی یک میله در حال چرخش و اضطراب دچار شدند.

به گزارش ایسنا، این نتایج در مجله American Journal of Pathology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا