درمان آنلاین بی خوابی برای رفع افسردگی مفید است

بر اساس تحقیقات جدید محققان استرالیایی، درمان های آنلاین بی خوابی ممکن است افراد مبتلا به افسردگی را در کنترل نشانه های این اختلال خلق و خوی یاری کند.

رمان های آنلاین ممکن است گزینه مناسبی برای برخی از افراد افسرده باشد. علاوه بر این بر اساس نظر محققان مردم از درمان های آنلاین بیش تر بهره خواهند برد زیرا مجبور به آمدن به کلینیک درمانی نخواهند بود.

محققان برای انجام این تحقیق به صورت تصادفی از یک هزار و 149 شرکت کننده استفاده کرده و از آنها درخواست کردند تا یک برنامه آنلاین رفتار درمانی برای درمان بی خوابی عمل کنند یا از برنامه سلامت تعاملی خاصی که برای درمان اختلالات خواب طراحی نشده بود پیروی کنند. در پایان دوره 6 هفته ای استفاده از این برنامه، افراد استفاده کننده از درمان های آنلاین نشانه های افسردگی کم تری را گزارش کردند.

هلن کریستنسن از دانشگاه استرالیا در این باره این گونه بیان کرده است: «بسیاری از افراد استفاده کننده از این برنامه متوجه تاثیر مفید آن بر روی سلامت روان خود شده اند.»

این درمان های شناختی رفتاری موجود برای بی خوابی نیز برای درمان افسردگی موثر بوده اند، با این حال تحقیق حاضر تمرکز اصلی خود را بر روی این نکته گذاشته است که آیا برنامه های مبتنی بر وب برای درمان بی خوابی به خلق و خوی بهتر نیز منجر می شوند یا خیر.

کریستنسن و همکارانش برای دریافتن این نکته از افرادی استفاده کردند که ممکن است نتوانند به طور منظم در طول شب بخوابند. زن های باردار و همچنین کارکنان شیفتی برای آنها گزینه مناسبی بود. با این حال آنها کسانی را که دسترسی منظم به اینترنت نداشته و همچنین دچار اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنی بودند را نیز از تحقیق خود کنار گذاشتند. به طور کلی نیمی از این افراد این برنامه 6 هفته ای آنلاین را پشت سر گذاشتند و نیمی دیگر نیز تحت درمان شناختی رفتاری 6 ماهه غیر مرتبط با بی خوابی قرار گرفتند.

علائم افسردگی افراد قرار گرفته در هر دو گروه در طی دوره 6 هفته ای و 6 ماهه کاهش یافته بود؛ اما با درمان آنلاین، میانگین نمرات مربوط به افسردگی به حدی کاهش یافته بود که می توان آنها را درمان شده خواند. این در حالی است که نمرات گروه دوم نشان دهنده افسردگی خفیف بودند.

به این ترتیب، این یافته ها پیشنهاد می کنند که درمان های آنلاین ممکن است گزینه مناسبی برای برخی از افراد افسرده باشد. علاوه بر این بر اساس نظر محققان مردم از درمان های آنلاین بیش تر بهره خواهند برد زیرا مجبور به آمدن به کلینیک درمانی نخواهند بود.

منبع: medicaldaily

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا