قدیمی ترین لباس جهان شناسائی شد

در این آزمایش که در سال 2015 در دانشگاه آکسفورد انجام شده ونتایج آن هفته گذشته اعلام شد مشخص شد که قدمت این لباس بین سال های 3 هزار و 102 تا 3 هزار و 482  قبل از میلاد است . 

این لباس در سال 1913 در قبرستانی واقع در 50 کیلومتری جنوب قاهره کشف شده است و تا سال 1977 در موزه باستانی ویکتوریا در لندن نگهداری میشد . طراحی این لباس با آستین پلیسه ای که نوار خاکستری کم رنگی آن را احاطه کرده است بسیار ساده بوده و در سایزی کوچک بافته شده است .

گفتنی است پیش از این نیز برای تمامی تاریخ نگاران مشخص بود که این لباس زنانه ، قدیمی ترین پوشاک ساخته شده به دست انسان ها است اما در خصوص سن دقیق آن اطلاع دقیقی در دسترس نبود. سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده  دکتر مایکل دی سرپرستی قرار داشت. دانشمندان در این پروژه  با نمونه برداری از بافت این لباس قدیمی به اندازه 2.24 میلی گرم تحقیقات خود را شروع کرده و میزان رادیو کربن در آن را مورد ارزیابی قرار دادند. در ادامه میزان ایزوتوپ های رادیو اکتیوی در این لباس نیزا مورد سنجش قرار گرفت.

دکتر آلیس استیونسون ، مسئول موزه باستانی پتری در مصر در ادامه اعلام کرد که منسوجات بسیار زود از بین می روند ، اما این مورد خاص بسیار شگفت انگیزو قابل توجه  است و ما تا پیش از این برسر تعیین سن این جامه ؛ نظری متقن و واحد نداشتیم. بیشتر نظرات کارشناسان مبنی بر این بود که این لباس به اولین دوران زندگی بشری مربوط م یشود که برای تایید آن به آزمایش های بیشتری نیاز بود .

گفتنی است این لباس در سال 1913 در قبرستانی واقع در 50 کیلومتری جنوب قاهره کشف شده است و تا سال 1977 در موزه باستانی ویکتوریا در لندن نگهداری میشد . طراحی این لباس با آستین پلیسه ای که نوار خاکستری کم رنگی آن را احاطه کرده است بسیار ساده بوده و در سایزی کوچک بافته شده است . ابعاد این لباس به گونه ای است که برای یک نوجوان کوچک اندام ویا یک زن لاغر اندام مناسب است اگر چه زمینه دقیق و کاربرد این لباس هنوز مشخص نشده است .

منبع :  وبسایت دانشگاه لندن UCL

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا