انسان عامل 99 درصد انقراض گونه های حیات وحش است

 حسن اکبریبه مناسبت روز جهانی حیات وحش (12 اسفند) در گفت و گو با  ایرنا با بیان اینکه سالانه حداقل 200 و حداکثر دو هزار گونه حیات وحش در دنیا منقرض می شود افزود: این در حالی است که نرخ طبیعی انقراض آنها سالانه بین یک تا پنج گونه است.وی با اشاره به اینکه فعالیت انسان، تاثیر بسیاری بزرگی بر وضعیت گونه های حیات وحش دارد اظهار کرد: حیات وحش شاخصی برای سلامتی محیط است وقتی از بین برود با طبیعتی مواجه خواهیم شد که حیات درآن وجود ندارد.

معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد: اگر با محیط زیست ناسالم روبر شویم رفاه انسان در این محیط هرگز امکان پذیر نخواهد بود.

* کاهش برخی از گونه های حیات وحش یزد به 50 درصد

اکبری با بیان اینکه در دهه 20 و 30 وضعیت حیات کشور و استان بسیار خوب بود گفت: امروزه در بسیاری زیستگاههای استان جمعیت آهو، جبیر، گورخر، کل بز و قوچ میش منقرض شده و برخی گونه ها به کمتر از50 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در دهه 80 در استان تلاشهای زیادی در جهت احیا جمعیت آسیب دیده حیات وحش انجام شد افزود: بعلت توسعه نامتوازنی که در بخشهای مختلف رخ داد این تلاشها نتیجه نداد.اکبری اظهار کرد: امروز حدود 70 درصد مرگ و میر ثبت شده گوشتخوران به ویژه یوزپلنگ و پلنگ در کشور به علت تصادفات جاده ای است که این نشان از این است که جاده ها در زیستگاهها برای حیات وحش مزاحمت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به وجود 300 معدن فعال در استان گفت: براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، حدود شش هزار درخواست معدنی به این سازمان ارسال شده که اگر حتی بخشی از این درخواست ها فعالیت خود را آغاز کنند هیج جایی برای حیات وحش باقی نخواهد ماند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست یزد از دیگر دلایل ناموفق بودن تلاشهای این سازمان در این بخش را عدم فرهنگ سازی کافی در بین اقشار مختلف جامعه ذکر کرد و افزود: مشارکت مردم در حفاظت ها می تواند در احیای جمعیت حیات وحش بسیار موثر باشد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه قبلا یکصد شکارچی غیر مجاز، بیشترین نقش را در تخریب محیط زیست و شکار استان داشته اند گفت: این افراد هم اکنون به محیط زیست برگشته و بهترین حامیان این بخش هستند.

وی مهمترین اقدام محیط زیست در دوسال گذشته را جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست بیان کرد و راهکار بهبود وضعیت حیات وحش را مشارکت مردم در این زمینه بیان و خاطر نشان کرد: این امر نیازمند همراهی برخی دستگاهها و رسانه ها است و توسعه عمرانی کشور در تمام زمینه ها اعم از کشاورزی ، معدنی ، صنعتی و خدماتی باید به گونه ای باشد که از تخریب طبیعت جلوگیری شود.

* وجود 800 گونه گیاهی در محیط زیست استان یزد

وی با بیان اینکه بیش از 800 گونه گیاهی، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسایی شده گفت: برخی از گونه ها هم هنوز شناسایی نشده اند.

اکبری با بیان اینکه اهمیت این تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلکه گونه های خاص آن است تصریح کرد: این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار هستند و اهمیت زیست محیطی استان به خاطر این گونه ها است.وی این گونه ها را شامل یوزپلنگ، هوبره، کاراکال، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، آهو، جبیر، گور خر ایرانی، زاغ بور، گربه پالاس و بالابان اعلام کرد.این گونه ها در معرض تهدید قرار دارند.

وی گفت: 80 درصد گونه های جانوری استان را خزندگان تشکیل می دهند.

وی در ادامه با اشاره به روز جهانی حیات وحش (12 اسفندما) با بیان اینکه شعار امسال ' ارتکاب جرم در مورد حیات وحش جدی است و در مورد آن باید جدی بیاندیشیم ' علت نامگذاری این روز را نگرانی در مورد حیات وحش دنیا در سال 2013 عنوان کرد.
وی افزود: این روز برای نکوداشت گونه های متنوع جانوری جهان و افزایش آگاهی درباره منافع بی شمار حیات وحش برای مردم است.اکبری گفت: برپایی مسابقه نقاشی، نشست با تشکلها و برنامه های مختلف دیگر از برنامه های این روز در استان است.

60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.استان یزد یا یک میلیون نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا