کشف ذرات سرد گرد و غبار در صفحات سیاره ساز

 این پژوهش توسط یک تیم به رهبری استفان گیلوتئو در آزمایشگاه اخترفیزیک بوردوی فرانسه انجام شد.این تیم درجه حرارت ذرات غبار بزرگ در اطراف ستاره جوان به نام "MASS J16281370-24313912" در منطقه تشکیل ستاره دیدنی و جذاب "رو مارافسای" را اندازه گیری کردند.

این ستاره توسط یک صفحه از گاز و گرد و غبار احاطه شده است. چنین صفحه‌هایی در مراحل اولیه تشکیل سیستم‌های سیاره‌ای شکل گرفته و به صفحه‌های گازی معروف هستند.این صفحه به دلیل داشتن ظاهری خاص، به نام مستعار "بشقاب پرنده" معروف شده است.

اخترشناسان از آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) برای مشاهده درخشش مولکول مونوکسید کربن در این صفحه استفاده کردند.

آنها قادر به ایجاد تصاویر بسیار دقیق و همچنین کشف موارد عجیب و غریب بودند.آنها دریافتند که بخش‌هایی از این صفحه سردتر از پس زمینه هستند و زمین به معنای واقعی کلمه در سایه این بشقاب پرنده قرار دارد.

این اولین اندازه‌گیری مستقیم از دمای دانه‌های بزرگ (با اندازه حدود یک میلیمتر) در اجسام است.به عنوان مثال، اخترشناسان دریافتند که خواص مختلف گرد و غبار بر روی نتیجه برخورد این ذرات با یکدیگر تاثیر می‌گذارد.اینکه آیا تغییر مورد نیاز در خواص گرد و غبار قابل توجه است یا نه، هنوز قابل ارزیابی نیست.

به گزارش ایسنا، مشاهدات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما به نظر میرسد که گرد و غبار سردی که توسط ALMA پیدا شده می‌تواند تبعات قابل توجهی در درک صفحات گازی داشته باشد.این پژوهش در مجله Astronomy & Astrophysics Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا