فضاپیمای Dawn به سیاره کوتوله مرموز می رسد

به گزارش مهر، از Ceres به عنوان بزرگترین عضو کمربند سیارک حد فاصل مشتری و مریخ یاد می شود. بر اساس برنامه ریزی های از پیش صورت گرفته فضاپیمای Dawn روز پنج شنبه به این جرم فضایی اسرارآمیز می رسد.

این فضاپیما از سپتامبر سال 2012 مأموریت خود برای رسیدن به Ceres را از دیگر سیاره کوتوله مهم اطراف زمین آغاز کرده است. در آن زمان کاوشگر از دیگر عضو این کمربند سیارکی یعنی Vesta خداحافظی کرد تا خود را به بزگترین و اسرارآمیزترین سیاره کوتوله اطراف زمین برساند.

دانشمندان ناسا نزدیک شدن Dawn به Ceres را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که با استفاده از موتور یونی احتراق ضعیف به تدریج به آن نزدیک شده تا عملیات با موفقیت و کمترین اشتباه ممکن دنبال شود.مارک ریمن از دانشمندان آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در کالیفرنیا می گوید: همه چیز برای نزدیک شدن بی عیب و نقص Dawn به سیاره کوتوله Ceres آماده است.

مأموریت Dawn یکی از پرهزینه ترین مأموریت های ناسا بوده است. این آژانس فضانوردی 466 میلیون دلار صرف این پروژه کرده است. کاوشگر Dawn در سپتامبر 2007 و با هدف مطالعه Vesta و Ceres که به ترتیب 530 و 590 کیلومتر عرض دارند به فضا پرتاب شد.

دانشمندان با بررسی داده های به دست آمده از این مأموریت در تلاش هستند که به راز شکل گیری سیارات پی ببرند.