برنامه هند برای پرتاب ۱۰ ماهواره در سال ۲۰۱۵

مدیر مرکز ماهواره سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد، این سازمان چشم انداز بلند پروازانه ای را تعیین کرده است و قصد دارد در سال ۲۰۱۵، ده ماهواره به فضا پرتاب کند.
شیواکومار مدیر مرکز ماهواره سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) گفت: در حال حاضر ما هر ساله چها یا پنج ماهواره به فضا پرتاب می کنیم و ایده اصلی پرتاب ۱۰ ماهواره در سال، توسعه برنامه های فضایی می باشد. دکتر شیواکوار یکی از دانشمندانی است که در مأموریت موفق مدارگرد مریخ Mangalyan همکاری داشته است. وی در سخنرانی روز ملی علوم گفت: هند از سال ۱۹۷۵ تا به حال ۷۲ ماهواره بوسیله ۴۵ پرتابگر به فضا پرتاب کرده است و  دو ماهواره نیز با حمایت آژانس های خارجی به فا پرتاب شده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده، هفتاد و سومین ماهواره در ماه مارس به فضا پرتاب خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که تا به حال چهل و یک کشور برای پرتاب ماهواره خود از سازمان تحقیقات فضایی هند کمک گرفته اند.
وی گفت: پرتاب ۱۰ ماهواره با کاربردهای مختلف، یک چالش بزرگ است و زیرساخت های لازم برای تقویت و حمایت از زیرساخت های تولید ماهواره فراهم شده است. تقریبا ۲۵۰۰ نفر بر روی سیستم تولید ماهواره، در مرکز ماهواره ای ISRO در بنگلور مشغول به کار بودند و این افراد نقش کلیدی در ارتقا و تحقق ایده افزایش پرتاب ماهواره ایفا کرده اند.
سازمان تحقیقات فضایی هند در سال ۱۹۶۹ بنیادگذاری شد و نخستین ماهواره خود به نام آریاباتا را توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در آوریل ۱۹۷۵ به فضا پرتاب کرد. ماهوراه روهینی نخستین ماهواره‌ای بود که توسط تجهیزات ساخت هند (SLV-3) در مدار قرار گرفت. این سازمان در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ نخستین فضاپیمای خود به نام چاندریان-۱ را به ماه فرستاد. در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ نیز فضاپیمایی را به مریخ فرستاد که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. بدین‌ترتیب هند تبدیل به نخستین کشور آسیایی شد که توانسته به مدار مریخ دست یابد.مدیر مرکز ماهواره سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد، این سازمان چشم انداز بلند پروازانه ای را تعیین کرده است و قصد دارد در سال ۲۰۱۵، ده ماهواره به فضا پرتاب کند.
شیواکومار مدیر مرکز ماهواره سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) گفت: در حال حاضر ما هر ساله چها یا پنج ماهواره به فضا پرتاب می کنیم و ایده اصلی پرتاب ۱۰ ماهواره در سال، توسعه برنامه های فضایی می باشد. دکتر شیواکوار یکی از دانشمندانی است که در مأموریت موفق مدارگرد مریخ Mangalyan همکاری داشته است. وی در سخنرانی روز ملی علوم گفت: هند از سال ۱۹۷۵ تا به حال ۷۲ ماهواره بوسیله ۴۵ پرتابگر به فضا پرتاب کرده است و دو ماهواره نیز با حمایت آژانس های خارجی به فاز پرتاب شده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده، هفتاد و سومین ماهواره در ماه مارس به فضا پرتاب خواهد شد. وی همچنین اظهار داشت که تا به حال چهل و یک کشور برای پرتاب ماهواره خود از سازمان تحقیقات فضایی هند کمک گرفته اند.
وی گفت: پرتاب ۱۰ ماهواره با کاربردهای مختلف، یک چالش بزرگ است و زیرساخت های لازم برای تقویت و حمایت از زیرساخت های تولید ماهواره فراهم شده است. تقریبا ۲۵۰۰ نفر بر روی سیستم تولید ماهواره، در مرکز ماهواره‌ای ISRO در بنگلور مشغول به کار بودند و این افراد نقش کلیدی در ارتقا و تحقق ایده افزایش پرتاب ماهواره ایفا کرده اند.
سازمان تحقیقات فضایی هند در سال ۱۹۶۹ بنیادگذاری شد و نخستین ماهواره خود به نام آریاباتا را توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در آوریل ۱۹۷۵ به فضا پرتاب کرد. ماهوراه روهینی نخستین ماهواره‌ای بود که توسط تجهیزات ساخت هند (SLV-3) در مدار قرار گرفت. این سازمان در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ نخستین فضاپیمای خود به نام چاندریان-۱ را به ماه فرستاد. در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ نیز فضاپیمایی را به مریخ فرستاد که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. بدین‌ترتیب هند تبدیل به نخستین کشور آسیایی شد که توانسته به مدار مریخ دست یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا