انقلاب غذایی سبز با نژاد جدید برنج

تولید برنج با تکنولوژی دی ان ای جدیدی تلفیق شده است که بنابر نظر دانشمندان می تواند منجر به وقوع "انقلاب سبز" جدیدی در دنیا شود. محققان با استفاده از انواع مختلف و بسیار زیاد انباشته شده و همچنین به کار گیری جدید ترین تکنولوژی های ژاپنی توانستند تا توالی دی ان ای بیش از سه هزار نوع از مهم ترین انواع برنج را به تکامل برسانند. دانشمندان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این تحقیق امیدوارند تا بتوانند انواع بیش تری از برنج هایی که بازده بهتری دارند را به تولید برسانند.

علاوه بر این می توان از نتایج این تحقیق برای افزایش مقامت برنج ها در برابر انواع آفات و بیماری ها یا افزایش مواد مغذی و ویتامین های آنها استفاده کرد. لازم به ذکر است که این پروژه تعیین توالی ژنوم برنج حدود 4 سال به طول انجامید و در طی آن دانشمندان مجبور به رمز گشایی دی ان ای برنج بودند.

این پروژه ابتدا توسط مرکز BGI در چین آغاز شد و برای پیشروی آن از 127 هزار نمونه گیاهی موجود در موسسه تحقیقات بین المللی برنج (IRRI) استفاده شد. البته در طی 100 سال گذشته پرورش دهندگان صفات مختلف موجود در انواع مختلف برنج از قبیل مقاومت در برابر بیماری ها و همچنین بازدهی بالا را جداسازی کرده و آنها را از طریق پرورش انواع متقابل رشد دادند.

با این حال، این یافته جدید در زمینه ژنتیک مولکولی این فرایند را سریع تر خواهد کرد و این به آن معنا است که انواع مختلف برنج می توانند به جای 12 سال، در طی سه سال در زمین کشاورزی رشد پیدا کرده و به ثمر برسند.

منبع: independent