40 درصد مرگ های حین اعمال جراحی غیرقلبی براثر مشکلات قلبی رخ می دهد

دکتر 'مسعود اسلامی' روز جمعه در حاشیه برگزاری سمپوزیوم درمان هیپرتانسیون شریانی (پرفشاری خون) و مشاوره های قلب و عروق به ایرنا، گفت: در این سمپوزیوم دو موضوع مهم مشاوره های قلب و عروق و نکات عملی و تازه های درمان بیماری فشار خون مورد بحث قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه موضوع نخست مربوط به مشاوره های قلبی است که متخصصان قلب قبل از اجازه عمل جراحی باید ارائه بدهند، افزود: در سالهای اخیر اعمال جراحی غیرقلبی مثل جراحی شکمی، سینه، اعمال جراحی اعصاب عمدتا در سنین بالا صورت می گیرد، چون سن متوسط جامعه درحال افزایش است، بنابراین بروز عوارض قلبی هم خود به خود افزایش می یابد.
دبیر علمی سمپوزیوم هیپرتانسیون شریانی و مشاوره های قلب و عروق تصریح کرد: بنابراین بیماران قبل از عمل جراحی، باید از نظر قلبی بررسی شوند تا درصورت مشکل قلبی، وضعیت آنها تا حد امکان، کنترل شود و بعد، عمل جراحی با خطر کمتری برای آنها انجام شود.
وی بیان داشت: دومین مبحث سمپوزیوم در مورد نکات عملی و مهم در بیماری فشار خون است و در مورد افراد مبتلا به بیماری فشار خون که با وجود مصرف دارو، فشارخونشان کنترل مناسبی نمی شود، بحث و تبادل نظر خواهد شد.
اسلامی توضیح داد: کنترل مناسب به معنای این است که فشار خون با درمان دارویی به کمتر از 14 روی 9 برسد که وقتی این اتفاق نمی افتد، باید علل آن و راه های کنترل مناسب فشار خون فرد بررسی شود.
وی بررسی علل و درمان بیماری فشار خون در افراد جوان را از دیگر مباحث این سمپوزیوم پزشکی عنوان کرد و گفت: به طور معمول انتظار داریم بیماری فشار خون در افراد بالای 50 سال بروز پیدا کند، ولی گاهی جوانان زیر 35 سال هم دچار این بیماری می شوند که بررسی علل و درمان آنها با افراد مسن فرق می کند.
دبیر انجمن آترواسکلروز ایران یادآور شد: کنترل فشار خون در حاملگی نیز در این سمپوزیوم مطرح می شود. بعضی اوقات، زنان باردار دچار فشار خون می شوند که بسیار خطرناک است و تشخیص و درمان آن اهمیت زیادی دارد.
وی از فشار خون بالا به عنوان یکی از مهم ترین علل سکته های مغزی یاد کرد و گفت: کنترل فشار خون بیمارانی که سکته مغزی کرده و فشار خون دارند، بسیار مهم است از همین رو، درباره این موضوع نیز در این سمپوزیوم یک روزه بحث خواهد شد.
این سمپوزیوم به همت انجمن آترواسکلروز ایران و با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تعدادی از متخصصان قلب و عروق، جراحان قلب، متخصصان داخلی، اورولوژیست ها و فوق تخصص های بیهوشی در هتل پارسیان اوین برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا