برندملی نشان دهنده هویت هر ملت در ابعاد گوناگون است

مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان و دبیر فن بازار ملی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، با اشاره به اینکه برندملی نشان دهنده هویت هر ملت در ابعاد گوناگون است گفت: برندملی طیف وسیعی از فعالیتهای را شامل صادرات، سرمایه گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، حاکمیت و گردشگری می شود.

متقی طلب، افزایش تولید و ثروت، توسعه فعالیت ها، بالابردن اعتبار و افزایش نوآوری را از جمله مزایای برندملی دانست و ادامه داد: برندسازی ملی در واقع توجه داشتن به موفقیت های هر کشور و ایمان به کیفیت محصولات آن کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید بازار داخلی را با مدل خاص در اختیار شرکت های دانش بنیان توانمند قرار دهیم تا زمینه تولید انبوه محصولات دانش بنیان و عرضه آنها به بازار فراهم شود، ادامه داد: کاهش منابع درآمدی حاصل از فروش نفت و شرایط تحریم فرصت مناسبی برای تحقق این هدف مهم و اساسی است.

دبیر فن بازار ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان حضور قوی و موثر در این حوزه ندارند و باید زمینه این کار مهم در کشور صورت گیرد.

وی اقتصاد دانش بنیان را مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در برابر مخاطرات داخلی و یا تهدیدات بین المللی مستحکم و مقاوم است و با اتکا بر آن می توان زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم کرد.

متقی طلب حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان را لازمه رشد بهره وری در اقتصاد دانست و گفت: بهره گیری از دانش، تحقیق و نوآوری مهمترین مزیت رقابتی اینگونه شرکت هاست که باید بهره کافی از آنها برد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند تا شرایط لازم را برای عرضه انبوه تولیدات دانش محور فراهم کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در صدد است با ارایه تسهیلات و کمکها به شرکت های دانش بنیان زمینه این کار را فراهم آورد که در سال جاری نیز بیش از 95 میلیارد تومان به 273 شرکت دانش بنیان ارایه شد.

با توجه به اینکه صادرات محصولات دانش بنیان محرک اصلی فعالیت شرکت هاست، به نظر می رسد صادرات محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان با برند مشخص می تواند تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت این شرکت ها داشته باشد. از این رو این موضوع به عنوان مهم ترین اولویت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا