ساخت دستگاه‌های منعطف با ترانزیستورهای نازک

کد خبر : 30943 جمعه 30 بهمن 1394 - 01:21:28

مهندسان دانشگاه آلبرتا یک ترانزیستور فیلم نازک ابداع کرده‌اند که ممکن است به سازندگان در طراحی دستگاه‌های منعطف از نمایشگرها گرفته تا تصویربردارهای پزشکی کمک کند.

این محققان به بررسی کاربردهای جدید برای ترانزیستورهای فیلم نازک که اغلب در نمایشگرها یافت می‌شوند، پرداخته‌اند.

آن‌ها عملکرد ترانزیستور کنونی را با طراحی یک سبک معماری جدید از آن که از یک عمل دو قطبی بهره می‌برد، ارتقا بخشیدند. این عمل دوقطبی شامل استفاده از الکترون‌ها و عدم حضور الکترون‌ها (یا همان سوراخ‌ها) به منظور کمک به خروجی الکتریکی است.

محققان تواستند ترکیب منحصر به فردی از لایه‌های نیمه‌رسانا و عایق بسازند که به آن‌ها اجازه داد سوراخهایی را در رابط نیمه‌رسانای فلز-اکسید تزریق کنند. افزودن این سوراخ‌ها به رابط، شانس تونل‌زنی یک الکترون را در یک مانع عایق افزایش داد. از طریق این فرآیند که نوعی تونل‌زنی کوانتومی است، دانشمندان در نهایت توانستند ترانزیستوری بسازند که مانند یک نمونه دو قطبی عمل می‌کند.

برخلاف ترانزیستورهای فیلم نازک مدرن، ابعاد این ترانزیستور جدید برای ارتقای عملکرد قابل تغییر است و همچنین قابلیت‌ آن در کنترل نیرو حداقل 10 برابر بزرگتر از ترانزیستورهای فیلم نازک تجاری است.

به گزارش ایسنا، این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.