اختلالات تکاملی کودک تا سه سالگی درمان پذیر است

دکتر «محمدتقی جغتایی» در حاشیه سمپوزیوم تکامل و اختلالات آن در کودکان، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مغز انسان در دوران جنینی و بعد از تولد بیشترین رشد را دارد؛ لذا اگر کودک مبتلا به اختلال تکاملی بموقع شناسایی نشود، موفقیت درمان کاهش می یابد. 
وی بیان کرد: شبکه عصبی نخستین ارگان در بدن است که رشدش آغاز می شود؛ لذا مهمترین زمانهای رشد و تکامل کودکان ماه های قبل و یا پس از تولد است. 
جغتایی با بیان اینکه محیط خانوادگی و اجتماعی نقش مهمی در رشد تکاملی کودک دارد، افزود: مغز، دستگاهی است که رشدش بستگی به محیطی دارد که کودک در آن رشد کرده و می بالد. 
وی اظهار کرد: بازی کردن، خواندن، تلویزیون نگاه کردن و گوش کردن می تواند ظرفیت های مغز کودک را افزایش دهد. 
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: نوع رفتار پدر و مادر و بستگان و محیطی که نوزاد در آن رشد می کند بر مغز و شخصیت او در بزرگسالی بسیار تأثیرگذار است. 
به گفته جغتایی، بر اساس تحقیقات انجام شده، فرزندانی که در محیط های دارای مشکلات خانوادگی و اجتماعی رشد می کنند، در آینده نیز مشکلات بسیاری را خواهند داشت. 
وی، اوتیسم را یکی از اختلالات تکاملی در کودکان عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر از هر 60 کودک یک نفر به اوتیسم مبتلاست؛ درحالی که این میزان در گذشته یک در هزار کودک بود. 
مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانایی راه اندازی رشته فلوشیپ (فوق تخصصی) مربوط به رشد و تکامل عصبی را دارد که این اقدام به توسعه علوم اعصاب و روان در کشور کمک شایانی خواهد داشت. 
جغتایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد را پیشتاز در حوزه علوم اعصاب کشور دانست و افزود: در این دانشگاه، متخصصان بنام کشور در حوزه علوم اعصاب بویژه استادان نورولوژی و روانپزشکی اطفال فعالیت دارند. 
به گزارش ایرنا , سمپوزیوم تکامل و اختلال آن در کودکان، به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت یک روز در بیمارستان قائم مشهد برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا