استفاده از غشاء مصنوعی در ساخت واکسن ضدویروس

محققان مؤسسه فناوری آاستار موفق به دستاوردی شدند که می توان با آن هزینه رهاسازی دارو را کاهش داد.
آنها شرکتی به نام بیولبز راه اندازی کرده اند و در قالب آن، به ارائه فناوری غشاء های سلولی مصنوعی از جنس پلیمر اقدام کردند که به دلیل پلیمری بودن این ساختارها، محققان می توانند هزینه کار را کاهش دهند و دیگر نیازی به کشت سلولی برای انجام آزمون روی دارو نیست.
غشاءهای سلولی حاوی پروتئین هایی هستند که در ساز و کار بیماری دخالت دارند و این پروتئین ها به تومور اجازه رشد می دهند و به همین دلیل است که اغلب داروها این غشاءها را تحت تاثیر قرار می دهند.
نالانی از محققان این پروژه می گوید: بسیاری از پژوهشگران به دنبال ساخت داروهایی هستند که بتوانند پروتئین های غشائی را تحت تاثیر قرار دهند اما این کار دشوار است و با این فناوری جدید، این کار ساده می شود.
این شرکت در حال حاضر با شرکت سانفار (Sanphar) در حال رایزنی است تا واکسنی علیه نوعی ویروس موسوم به ped تولید کنند.
این بیماری روی خوک ها تأثیر زیادی داشته و شیوع آن در خوک ها موجب از بین رفتن این حیوانات در منطقه وسیعی شده است.
به گزارش ایرنا از سایت فناوری های همگرا، نالانی معتقد است با استفاده از فناوری غشاء مصنوعی می توان ساختار ویروس ها را تقلید کرد. آزمایش بالینی روی خوک ها در تایلند موفقیت آمیز بوده است؛ به طوری که آنتی بادی ضدویروس در بدن حیوانات ایجاد شده است.