استفاده از مدل سازی برای پاکسازی خاک آلوده به نفت

شاید یکی از آلودگی های اصلی انتقال یافته به طبیعت در عصر مدرن را بتوان آلودگی نفت دانست. بسیاری از ما با آب ها و خاک های آلوده به نفت و اخبار مربوط به آنها ناآشنا نیستیم و به همین دلیل نیز دانشمندان همواره به دنبال یافتن راهکارهایی مناسب برای کاهش میزان آلودگی خاک و آب به واسطه انتشار نفت در آن هستند. به همین منظور نیز به تازگی گروهی از محققان ایرانی به ارائه راهکاری نوین در این زمینه دست زده اند که این راهکار در قالب یک مقاله علمی تهیه و منتشر شده است.

برخلاف تصور اولیه، با تغییر سایز ذرات خاك، تغییر چشمگیری در میزان نفوذ ایجاد نمی شود. این امر در حالی به چشم می خورد كه تغییر در میزان آلاینده و همچنین ارتفاع ستون خاك و رطوبت، تاثیر زیادی در میزان نفوذ دارد.

در این تحقیق تاثیر پارامترهای موثر بر نفوذ ازون  در خاك آلوده به تركیب نفتی مورد بررسی قرارگرفته است. خاك مورد مطالعه پس از مش بندی و حذف رطوبت توسط آون (Oven) به صورت مصنوعی با ماده شیمیایی آنتراسین آلوده شده و سپس در ظرف های سربسته به مدت یك هفته در محیط تاریك نگهداری شد. شایان ذکر است كه آنتراسین یك هیدروكربن آروماتیك چند حلقه ای است،

پس از آن امر بود که بررسی های اصلی پژوهشگران آغاز گشت. در این تحقیقات پارامترهای مورد بررسی شامل این موارد بودند: ارتفاع ستون خاك، سایز ذرات خاك، میزان آلاینده، زمان ازون اسیون و رطوبت.

پس از بررسی المان های اعلام شده، حداكثر میزان نفوذ و راندمان حذف به ترتیب برابر با 83 و 92 درصد به دست آمد. علاوه بر این نیز در این پژوهش مشاهده شد كه برخلاف تصور اولیه، با تغییر سایز ذرات خاك، تغییر چشمگیری در میزان نفوذ ایجاد نمی شود. این امر در حالی به چشم می خورد كه تغییر در میزان آلاینده و همچنین ارتفاع ستون خاك و رطوبت، تاثیر زیادی در میزان نفوذ دارد. همچنین مشاهدات انجام شده نشان داد كه بیشترین سرعت نفوذ در 10 دقیقه اول فرآیند ازون اسیون روی می دهد.

در مرحله بعد با به دست آوردن معادلات حاكم بر تجزیه ازون  توسط آلاینده، مواد آلی و غیرآلی، سایت های فعال خاك و همچنین تجزیه خود به خودی ازون ، مدلی برای بررسی نفوذ ازون  در خاك ارائه گردید و از طریق مقایسه داده های تجربی و نتایج مدل سازی، ضرایب سرعت واكنش های سینتیكی ازون  با آلاینده، موادآلی و غیرآلی خاك، سایت های فعال خاك و تجزیه خود به خودی ازون ، به صورت تقریبی به دست آمد.

منبع: علی آقایاری، مهدی ارجمند، لویا خسروانی، مهرداد میرزاجان زاده، هادی رحیم زاده، 1394. مدل سازی نفوذ ازون  در یك راكتور بستر ثابت به منظور تصفیه خاك های آلوده به مواد نفتی، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا