مطالعه ناشناخته های کهکشانی با مشاهده گر اشعه ایکس

در پی تلاش طراحان و پژوهشگران ژاپنی،  نسل جدید سیستمهای مشاهده گر فضائی که با کمک اشعه ایکس ستاره ها را رصد می کند در روز چهارشنبه راه اندازی شد. هدف از تولید این نسل از دستگاهها ، جستجو ی بیشتر و بررسی ساختاری فضا در شرایط مختلف است .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ راه اندازی این فضا پیما ی عکس برداری بر عهده  آژانس اکتشافات فضایی ژاپن و بخش صنایع سنگین شرکت میتسیوبیشی قرار داشت و قرار بود این ماموریت در ساعت  5و45 دقیقه بعد از ظهر روز چهار شنبه گذشته انجام شود  که به دلیل بروز مشکلات جوی ، ماموریت فوق با تاخیر رو به رو شده وپس از تعویقی چند ساعته انجام شد.

در نهایت این فضا پیمای مجهز به سیستم مشاهده گر اشعه ایکس از مرکز فضایی تانیگاشیما در جنوب غربی ژاپن در استان کاگوشیما با موفقیت به ماموریت اعزام شد .

ماهواره مورد نظر با نام ASTRO –h  ششمین نسل از ماهواره های مشاهده گر اشعه ایکس است که  از سال 1979 تا به امروز در فعالیت های این چنینی نظیر رصد کردن فضا تولید می شوند و قرار است ماهواره جدید ، جانشین ماهواره suzaku  شود که هم اکنون در مدار زمین در حال فعالیت و رصد کهکشان ها است.

به گفته مقامات مسئول آژانس فضائی ژاپن؛ ماموریت این فضا پیما بررسی مکانسیم شکل گیری ماده مرئی ، انرژی تاریک ودرپی آن ماده تاریک خواهد بود. پیدا کردن دلایل شکل گیری و تکامل سیاهچاله ها در مرکز کهکشان و کشف قوانین فیزیکی حاکم بر ستاره های نوترونی از دیگر فعالیت های این فضا پیما است .

گفتنی است این مشاهده گر اشعه ایکس که طولی حدود 14 متر دارد و وزن آن نزدیک به 2.7 تن برآورد شده است با چهار تلسکوپ وشش حسگر مجهز به اشعه ایکس و اشعه گاما به عکس برداری از اهداف مورد نظر می پردازد .

منبع : xinhouanst