پهپادها از آثار تاریخی محافظت می کنند

سرقت اشیای باستانی در اقصی نقاط جهان مقوله ای بسیار اسفناک و قابل تامل بوده و علاوه بر از بین بردن آثار و شواهد تاریخی مورد استفاده محققان و پژوهشگران این حوزه و فرهنگ عمومی آن منطقه ، تجارتی سود آور برای سارقان این اشیاء  تلقی میشود .

از راهکارها ی مدرنی که اخیرا در این حوزه برای حفاظت از آثار باستانی مورد استفاده قرار گرفته است می توان به پایش محوطه های باستانی به کمک هواپیما های بدون سرنشین اشاره کرد .

این هواپیماها با پرواز در مناطق مورد نظر هر گونه فعالیتی را در این مناطق تاریخی رصد کرده و باعث شناسایی عوامل مخرب  می شوند .

این هواپیماها با پرواز در مناطق مورد نظر هر گونه فعالیتی را در این مناطق رصد کرده و باعث شناسایی عوامل مخرب می شوند . برای اولین بار محققان دانشگاه دی پائول از این روش نظارتی برای مطالعه و حفاظت از غارهایی باستانی دردشتی به نام دشت بحرالمیت در کشور اردن استفاده کردند .

این روش نظارتی به وسیله  پهپاد ها قابلیت رصد هر آ ن چه که در غارها می گذشت را داشته و به عنوان نمونه مشخص می کرد که در این لحظه خاص چه فعل وانفعالی در آن محدوده در حال رخ دادن است .

کارایی این روش زمانی نمایان شد که میزان دستبرد و غارت این مرکز نسبت به قبل از اجرایی شدن آن کاهش چشمگیری یافته و باعث عقب نشینی سارقان و اهالی این منطقه به سایت مذکور شد .

به اعتقاد کارشناسان ، سود چشمگیر قاچاق اشیاء باستانی و وسوسه سرقت این داشته های تاریخی ، نظارتی دقیق و مکانیزه تر را طلب می کند که با وجود این پهپاد ها و سیستم نظارتی مدرن ، باستان شناسان امیدوارند کمتر شاهد سرقت اشیاء در این مناطق باشند .

در پایان  این گروه تحقیقاتی در دشت اردن ، به تهیه مصاحبه و گزارش گیری از مردم محلی پرداختند و با این روش که در جهت فرهنگ سازی در میان مردم جهت حفظ آثار باستانی صورت گرفته بود به همراه نظارت گسترده در این منطقه به نتایج مطلوبی دست پیدا کردند .

منبع : eurekalert