استفاده از نرم افزار برای مدل سازی میدان نفتی

میدان نفتی شهید منصوری، یکی از میدان های نفتی مهم در صنایع پتروشیمی کشور به حساب می آید که علاوه بر اهمیت اقتصادی خود، از نظر زمین شناسی نیز بسیار مورد توجه قرار دارد و به همین دلیل نیز به تازگی پژوهشی در زمینه استفاده از نرم افزار RMS برای مدل سازی ژئواستاتیك مخزن آسماری این میدان نفتی انجام شده است.

بر اساس داده های پتروفیزیكی و تطابق آنها با مقاطع میكروسكوپی، مخزن آسماری یاد شده و واقع در میدان نفتی منصوری عمدتا كربناته و ماسه سنگی بوده و به هشت بخش مختلف تقسیم می شود

در این مطالعه، مدل ژئواستاتیكی مخزن آسماری میدان نفتی منصوری با استفاده از اطلاعات پتروگرافی، ژئوفیزیكی و پتروفیزیكی 90 حلقه چاه این میدان تهیه شده است، كه برای این منظور از نرم افزار مدیریت سیستم مخزن (RMS) استفاده شده است.

بر اساس داده های پتروفیزیكی و تطابق آنها با مقاطع میكروسكوپی، مخزن آسماری یاد شده و واقع در میدان نفتی منصوری عمدتا كربناته و ماسه سنگی بوده و به هشت بخش مختلف تقسیم می شود كه بخش یك بالاترین آنها است و مستقیما در زیر پوش‌سنگ قرار دارد و بخش هشت پایین ترین قسمت مخزن بوده و بر روی سازندی به نام پابده قرار گرفته است.

در میان این هشت بخش، بخش های بالایی كمتر تحت تاثیر فرآیندهای دیاژنزی مخرب قرار گرفته اند و كیفیت مخزنی بهتری دارند، در حالی كه در بخش های پایینی، عملكرد دیاژنز تا حد بسیار زیادی خصوصیات مخزنی را از بین برده است. بر اساس اطلاعات ژئوفیزیكی، میدان نفتی منصوری تحت تاثیر فرآیندهای تكتونیكی چندانی قرار نگرفته و مدل ساختمانی آن تنها شامل نقشه های همتراز زیر سطحی است.

در نهایت نیز پژوهشگران با تلفیق داده های پتروگرافی، پتروفیزیكی و ژئوفیزیكی، مدل استاتیكی مخزن را تهیه کردند. نتایج حاصل از این مدل نشان می دهد كه در سرتاسر میدان منصوری، تنها بخش های یك، دو و سه سازند آسماری بخش های بهره دهنده بودند كه در این بین بخش دو بهترین بخش مخزنی محسوب می شود و دارای بیشترین مقدار نفت درجای مخزن (65%) است.

شایان ذکر است که این موضوع از نحوه توزیع خواص پتروفیزیكی (تخلخل، اشباع آب و ضخامت بخش خالص به ناخالص) برداشت می شود. نقشه تراكم شكستگی ها نیز بیانگر آن است كه بر خلاف دیگر میادین هیدروكربوری حوضه زاگرس، در میدان منصوری شكستگی ها نقش چندانی در ایجاد خواص مخزنی نداشته اند.

بر اساس نقشه های میانگین تخلخل و اشباع آب، خصوصیات مخزنی در محدوده شرق و شمال شرق میدان دارای وضعیت مطلوب تری است. لذا می توان در طراحی چاه های جدید، نگهداشت توان تولید، ازدیاد برداشت و توسعه میدان منصوری روی این قسمت از میدان تمركز بیشتری کرد.

منبع: مصطفی مرادی، سید رضا موسوی حرمی، قدرت اله صادقی، 1394. تهیه مدل ژئواستاتیك مخزن آسماری میدان نفتی منصوری با استفاده از نرم افزار RMS، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا