رصدخانه ملی به آزمایشگاه فرامنطقه ای تبدیل می شود

محمد جواد لاریجانی در صد و سی هشتمین جلسه کمیسیون های دائمی شورای عتف در وزارت علوم گفت: در صورتی که طرح رصدخانه ملی به عنوان طرح های مصوب شورای عتف قرار گیرد ما از هرگونه نظارت بر طرح استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی جزء پروژه های علمی بزرگ کشور است، افزود: موضوع مکان یابی برای ایجاد رصدخانه بسیار کار دشواری بود و پس از بررسی های مختلف مکان اجرای این پروژه در حوالی شهر کاشان تعیین شد.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی خاطرنشان کرد: در ابتدا طرح مفهومی پروژه ترسیم و بعد از نهایی شدن عملیات اجرای رصدخانه آغاز شد که طی سال های گذشته مقام معظم رهبری، دولت و مجلس توجه زیادی به اجرای این پروژه داشته اند.

لاریجانی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح رصدخانه ملی سالانه گزارش های مختلفی به مقام معظم رهبری و معاونت علمی ارائه می کنیم.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه دانش های بنیادی تاکنون حدود ۱۷ میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح رصدخانه ملی اختصاص داده است، گفت: از سوی مقام معظم رهبری مبلغی بالغ بر ۷ میلیارد تومان و از سوی مجلس شورای اسلامی نیز مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی افزود: رصدخانه ملی در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار راه اندازی خواهد شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آیینه مربوط به تلسکوپ این رصدخانه در شرایط سخت تحریم ها از کشور آلمان خریداری شد و در کشور فنلاند این آیینه صیقل داده شد که برای خرید و صیقل دادن آیینه بودجه ای بالغ بر ۴.۵ میلیارد یورو هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای تجهیز رصدخانه ملی برخی از شرکت های دانش بنیان  داخلی نیز با پژوهشگاه همکاری می کنند.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: اگر بتوانیم طی دو سال آینده این رصدخانه را عملیاتی کنیم این مکان تبدیل به آزمایشگاه فرامنطقه ای خواهد شد.

به گزارش مهر، لاریجانی خاطرنشان کرد: از شورای عتف تقاضا داریم که طرح رصدخانه ملی را به عنوان طرح کلان ملی در این شورا مصوب کنند و در صورت تصویب طرح ما از هرگونه نظارت بر طرح استقبال خواهیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا