حمایت رهبری از بیوتکنولوژی

 بهزاد قره‌یاضی صبح امروز چهارشنبه در همایش ملی «مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر اینکه امنیت غذایی به عنوان راهی برای دسترسی همه آحاد بشر به غذای کافی و سالم، حق همه انسان ها است، اظهار داشت: اگرچه در تعریف امنیت غذایی الزامی به تامین آن از منابع داخلی وجود ندارد، اما در اهداف اسناد بالادستی نظام بر تامین امنیت غذایی از تولید منابع داخلی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در کنار تولید غذای سالم باید به فکر توسعه پایدار نیز بود، افزود: تلاش به استفاده از فناوری در تولید غذای سالم، افزایش بهره وری را به همراه خواهد داشت.

رئیس بخش تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به لزوم استفاده از مهندسی ژنتیک در راستای اصلاحات و بهبود کیفیت غذا و تولید محصول بهتر و نیز کاهش آلاینده های محیطی خاطرنشان کرد: تا پیش از این و در روش اصلاح نباتات به صورت سنتی هیچ غذایی قبل از مصرف مورد تست و بررسی قرار نمی گرفت، اما با به کارگیری مهندسی ژنتیک هم اکنون شاهد هستیم که غذاهای مورد نیاز بشر قبل از استفاده مورد تست و بررسی قرار گرفته و این مسئله بهبود صفات غذایی را به همراه دارد.

قره یاضی ادامه داد: بلوغ بشر برای تغذیه و سلامتی اهمیت ویژه قائل شده است. امروز بشر به بلوغی رسیده است که می تواند قبل از آنکه غذایی در سبد غذایی مردم قرار گیرد آن را بررسی کند و از امنیت سلامتی آن واقف شود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به گزارش های موثق سازمان های جهانی در خصوص محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی و تراریخته گفت: بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی تمامی محصولات غذایی در سبد غذایی مردم، مورد بررسی و سلامتی قرار گرفته و ایمن هستند. هیچ شواهدی مبنی بر غیرسالم بودن این محصولات وجود ندارد. در همین حال سازمان غذا و داروی جهانی نیز بر این امر صحه گذاشته است.

وی با اشاره به یافته های علمی دانشمندان در حوزه محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی تاکید کرد: دانشمندان هیچ‌گاه تصمیمی بر مبنای احساس نمی گیرند و بر مبنای یافته های علمی اظهار نظر می کنند، اما کسانی که منافع‌شان با محصولات ارگانیک و یا تراریخته است ممکن است نسبت به هر یک از این محصولات نه بگویند.

وزرای بهداشت سلامتی و صحت محصولات تراریخته را تأیید کرده اند

رئیس بخش تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توضیح داد: خوشبختانه در کشور وزرای بهداشت در هر دولتی با هر گرایش و جناح مختلفی بدون استثناء با صراحت، سلامتی و صحت محصولات تراریخته را تایید کرده اند و از نظر آنها مانعی برای وجود این محصولات در سبد غذایی خانوار وجود ندارد.

قره‌یاضی تصریح کرد: هم اکنون روغن های نباتی در کل دنیا از دانه هایی استخراج شده اند که با مهندسی ژنتیک اصلاح شده و از سالم ترین غذاها به حساب می آیند. در تولید این محصولات از سموم شیمیایی دفع آفات استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون در ۱۸۱ میلیون هکتار از اراضی زیر کشت دنیا محصولات تراریخته بکار رفته است و ۲۵ کشور دنیا این محصولات را می کارند و همه کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند.

قره‌یاضی اضافه کرد: هم اکنون ۸۲ درصد سطح زیر کشت سویای جهان، تراریخته است و بیش از ۹۵ درصد تولید سویای جهان از این محصولات اصلاح شده ژنتیکی است. به بیان دیگر، صددرصد سویا در بازار تبادل جهانی و صددرصد آن که وارد بازار ایران می‌شود، تراریخته است.

بزرگترین سرمایه ما حمایت رهبری از بیوتکنولوژی است

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه نباید جلوی دسترسی مردم به غذای کافی بر مبنای نسخه فناوری‌هراسان گرفته شود، اظهار کرد: خوشبختانه بزرگترین سرمایه ما حمایت مستقیم مقام معظم رهبری از بیوتکنولوژی و فناوری تراریخته است. در همین حال قانون ایمنی زیستی نیز دولت را مکلف به حمایت از این فناوری کرده است و شخص رئیس جمهور نیز بر این مسئله تاکید دارد در همین حال شاهد عزم جدی وزارت جهاد کشاورزی برای صدور مجوز محصولات تراریخته هستیم. از سوی دیگر، وزارت بهداشت و معاونت علمی-فناوری رئیس جمهور نیز حمایت های خود را از این محصولات اعلام کرده اند، به نحوی که معاونت علمی از تجاری‌سازی محصولات تراریخته حمایت می کند. این امر، نشان از عزم کشور برای استفاده از این فناوری دارد.

به گزارش مهر، همایش ملی «مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» صبح امروز توسط انجمن ایمنی زیستی ایران و مرکز ملی تحقیقات سلامت غذا و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در شهر یزد برگزار شد.

به گزارش مهر , در این همایش از تشکیل نخستین مرکز شعبه انجمن ایمنی زیستی ایران در یزد خبر داده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا