دستیابی به فناوری با بسته بودن درهای کشور ممکن نیست

 دکتر سیدحسن هاشمی در همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه در طول سال های گذشته به حوزه پژوهش کم توجهی شده است افزود: علاوه بر این، سهم پژوهش در اعتبارات کشور و همچنین وزارت بهداشت بسیار اندک است.

هاشمی با اشاره به تحول صورت گرفته در حوزه پژوهش در دوره جدید وزارت بهداشت، بر لزوم ادامه این تحول تاکید کرد و گفت: لازم است تا به مشکلات موجود توجه کنیم و متناسب با آن به برنامه ریزی بپردازیم.

وزیر بهداشت گفت: ماموریت محور کردن دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه آموزش دشوارتر از پژوهش است زیرا مقررات مناسبی در این زمینه نوشته نشده است و اگر بتوانیم حداقل در قالب قطب های کشوری دانشگاه ها را ماموریت محور کنیم بسیار ارزشمند است.

وی افزود : خود ما در رشته چشم پزشکی در طول ۱۰ سال گذشته نتوانستیم شبکه پژوهشی را ایجاد و تقویت کنیم و همواره شاهد رقابت دانشگاه ها با همدیگر یگر و یا رقابت بیمارستان ها بوده ایم که هر کسی روی زمینه خاصی کارمی کرد، سایرین نیز تصور می کردندکه این زمینه، خیلی مهم است و آنها هم باید در آن فعالیت کنند.

هاشمی افزود: به عنوان نمونه متقاعد کردن پاتولوژیست و یا رادیولوژیست ها برای کار در یک رشته و یا بیماری خاص بسیار دشوار است در حالی که دوره های فلوشیپ آنها هنوز راه اندازی نشده است.

وی گفت: اگر بخواهید در یک دانشگاه فقط ۵ محقق برتر که عشق و علاقه پژوهش را دارند برای تحقیق در یک زمینه خاص محدود کنید کار دشواری است البته به نظر من این اتفاق حتما باید رخ دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچگاه آموزش و پژوهش را از هم جدا نمی دانیم، از آموزش به عنوان سنگ بنای پژوهش یاد کرد و گفت: نمی توان آموزش را قربانی کرد و انتظار داشت که در کشور محققین برتر وجود داشته باشد و شاید یکی از دلایل مخالفت من با جذب هیات علمی پژوهشی همین بود زیرا افرادی که از راه آموزشی نمی توانستند به عنوان هیات علمی جذب شوند از راه پژوهش جذب شوند.

وی خاطر نشان کرد: تولید علم تنها به افزایش مقالات علمی منحصر نمی شود و در صورت عدم توجه به آموزش، درمان و همچنین شرکت های دانش بنیان، لطمه خواهند خورد.

هاشمی تبدیل مراکز تحقیقاتی به شرکت های دانش بنیان را باعث نگرانی دانست و اظهارداشت: به عنوان نمونه بسیاری از مراکز می توانستند به کشف محصولات جدید و تولید آن در خارج از مجموعه و در نهایت خلق ثروت برای کشور و پژوهش های آینده بپردازند اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی ضمن تاکید بر تفاوت تعریف سیاستمداران و دانشمندان از تولید علم، تصریح کرد: باید همواره برای پیشرفت و اعتلای کشور به دنبال علوم و دانش ارزشمند و ماندگار بود و خوشبختانه در حوزه پژوهش علوم پزشکی کارنامه بسیار درخشانی داریم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ضروری است تا نسبت به پژوهش، رویکردی کیفی داشته باشیم و اگر منظور ما از پژوهش، ارتقاء خدمات و تولید ثروت است باید توجه کنیم که کار محقق متفاوت از تاجر است.

وی با بیان اینکه بیشتر از پژوهش نگران آموزش هستم افزود: اگر بخواهیم در حوزه آموزش همان مسیر ۲۰ سال گذشته را برویم دیگر چیزی از پژوهش باقی نخواهد ماند.

هاشمی در خصوص تحقیقات دانشگاه های علوم پزشکی، بر همکاری و تعامل دانشگاهها تاکید کرد و گفت: دانشگاهها در عین حال باید از بودجه محدود، بهترین استفاده را کنند.

وی تاکید کرد: باور داریم که دستیابی به فناوری با بسته بودن درهای کشور ، ممکن نیست و باعث تعجب است که گاهی در رسانه ها برخی از افراد، فناوری و سرمایه گذاری خارجی در کشور را معادل نفوذ و وابستگی می دانند. آیا چین و ژاپن نیز وابسته هستند؟

وزیر بهداشت تصریح کرد : ضروری است تا با توجه به فضای پسابرجام از تجربیات بین المللی نهایت استفاده را کنیم و از سوی دیگر دانشگاه های علوم پزشکی نیز اعتبارات ویژه ای برای رفت و آمد و تعامل با کشورهای پیشرفته در نظر بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است در حوزه کلان اداره جهان، سیاست های ظالمانه حاکم باشد اما در حوزه علم چنین چیزی وجود ندارد و در سراسر دنیا می بینیم که انسان های بسیار ارزشمند و شایسته و علاقمند به بشر در حوزه علم فعالیت می کنند که شاید هم کیش ما نباشند ولی زندگی خود را برخلاف سیاستمداران، در راه خدمت به بشریت صرف کرده اند.

هاشمی همچنین در خصوص اعتبارات و بودجه وزارت بهداشت و به ویژه حوزه پژوهش ، اظهار داشت: علاوه بر اینکه به ما پول نمی دهند همیشه مورد سوال و مواخذه قرار می گیریم.

وی گفت: ما مسولان بدون ابزار هستیم و همانگونه که معاونین پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی مظلوم واقع شدند ما نیز در ستاد وزارت بهداشت مظلوم هستیم درحالیکه اجرای مهمترین طرح اجتماعی دولت بر دوش ماست و قول هایی نیز به ما داده اند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: نمی توان اعتبارات طرح تحول سلامت را در حوزه پژوهش صرف کرد و تنها منبع اعتباری برای این حوزه درآمدهای اختصاصی است .

هاشمی از دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، به عنوان یکی از دانشمندان برتر علوم پزشکی یاد کرد و افزود: وی تمام سرمایه خدادادی یعنی عمر ، هوش و پشتکار خود را در حوزه تحقیقاتی صرف کرده و برای وی اهمیت ندارد که در گذشته وزیر بوده و یا در حال حاضر معاون وزیر است او فرد خوش ذاتی است که به ملت ایران عشق می ورزد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: سهم علوم پزشکی از ۴۲ هزار مقاله علمی کشور حدود۴۰ درصد است که باید در سال های آینده این تعداد افزایش یابد و امیدواریم با اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه پژوهش، مشکلات این حوزه را کاهش دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا