دیابت بارداری سلامت جنین را به خطر می اندازد

دکترعبدالرسول اکبریان امروز چهارشنبه درحاشیه برگزاری اولین کنگره بین المللی چالش های بالینی درمامایی، زنان و نازایی با بیان اینکه معمولا دیابت بارداری بعد از زایمان برطرف می شود، افزود:مایع آمونیاک در زنان مبتلا به دیابت بارداری افزایش می یابد که دراین صورت پارگی کسیه آب و زایمان زودرس اتفاق می افتد.
رئیس انجمن رئیس انجمن علمی روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران ادامه داد:شکاف کام نیز که از ناهنجاری های جنینی است در زنانی که دچار دیابت بارداری شده اند بیشتر دیده می شود.
اکبریان با بیان اینکه زنان مبتلا به دیابت بارداری نیازمند رعایت رژیم غذایی خاصی هستند،افزود:برخی از مادران به دلیل تغییرات هورمونی در طول بارداری با افزایش قند خون مواجه هستند وباید به دقت روزانه در سه نوبت قند خون خود را چک کنند.زنان مبتلا به دیابت بارداری برای کنترل افزایش قند خون باید انسولین تزریق کنند و تزریق انسولین عوارض و خطر بر روی جنین ندارد. 

*** یک تا دو زایمان زودرس در روز 
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به زایمان زودرس در زنان ایرانی اشاره کرد و گفت :به طور متوسط روزانه یک تا دو زایمان زودرس در مراکز درمانی و بیمارستان ها اتفاق می افتد.
وی درباره علل زایمان زودرس افزود:استرس در دوران بارداری می تواند زایمان زودرس را ایجاد کند و لذا دوری از نارحتی های روحی و استرس در دوران بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است .فشار خون بالا نیز یکی از مهمترین فاکتورهای زایمان زودرس به شمار می رود.
اکبریان ادامه داد:یکی دیگر ازعوامل زایمان زودرس عفونت دوران بارداری است؛ البته اگر زایمان زودرس قبل از هفته بیستم بارداری باشد که ختم حاملگی رخ می دهد و امکان اینکه بتوان جنین را زنده نگه داشت وجود ندارد .
اکبریان افزود:اگر این شرایط درهفته های 26 به بالا اتقاق بیفتد پزشکان سعی می کنند با روش های درمانی، جنین را تا هفته های 30 تا 32 نگه دارند و پس از به دنیا آمدن با روش احیا نوزاد بتوان آن را برای ادامه زندگی حفظ کرد.
وی ادامه داد:امروزه با درمان های مختلفی در که علم پزشکی وجود دارد تعداد جنین هایی که زایمان زودرس دارند شانس زنده ماندن در آنان افزایش یافته است و با وجود اتاق های NACU در بیمارستان ها امکان زنده ماندن نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده است.
اکبریان گفت:درحال حاضر در کشور تمامی امکانات و تجهیرات پزشکی که بتوان این نوزادان را زنده نگه داشت وجود دارد و هیچ کمبودی از این لحاظ و همچنین متخصصان اطفال و زنان در این زمینه احساس نمی شود.
وی یادآور شد: میزان وزن طبیعی یک نوزاد دو کیلو و نیم است و کمتر از این میزان کودک نارس نامیده می شود.
رئیس انجمن علمی روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران با بیان اینکه مراقبت از دوران بارداری به خصوص زنان شاغل از اهمیت زیادی برخوردار است و توصیه می شود تغذیه مناسب ،استراحت کافی ، دوری از استرس و تحت نظر متخصصان زنان قرار گیرند تا فررندی سالم به دنیا اورند.
اولین کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی از 27 تا 30 بهمن ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا