سبقت ایران از آمریکا در فروش یک محصول دارویی دانش بنیان

 محمود تولایی ظهر امروز در «همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به قابلیت های مهندسی ژنتیک در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، فناوری را جزء لاینفک پیشرفت کشور اعلام کرد که در اسناد راهبردی نظام نیز پذیرفته شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به راهبردهای توسعه تولیدات کشاورزی در کشورهای صاحبنام جهان برای برطرف کردن نیاز انسان ها به موضوع غذای سالم اظهارداشت: صاحبان استراتژی جهان برای مواجهه با چالش های پیش رو در جنگ غذا، از تمامی ظرفیت های دنیا استفاده می کنند که یکی از این ظرفیت ها استفاده از استعدادهای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه برای مثال آمریکا به فکر استفاده از استعدادهای جهانی و منابع سایر کشورها برای تسلط به نیاز غذایی آیندگان است، ادامه داد: این در حالی است که کشور ما با توجه به پتانسیل های ویژه ای که در این حوزه دارد، به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب، توجهی به این توانمندی ها ندارد.

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به منابع انرژی در کشور گفت: هم اکنون کشورهایی که نیاز به انرژی دارند، فناوری را در قبال نفت و گاز مبادله می کنند و به همین علت است که محصولات فناوری به راحتی وارد کشور می شوند اما برای تولید با مشکل مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم با بیان اینکه متاسفانه از ۲۲ کشور جهان واردات داریم، اضافه کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور سالانه صرف توسعه اقتصادی کشورهایی مانند چین، مالزی، سنگاپور و اندونزی می شود.

چالشهای زیست فناوری فقط برای تولیدات داخلی است

وی ادامه داد: متاسفانه منافع ملی ما در بخش زیست فناوری گم شده است و همه چالش های محصولات تراریخته که مطرح می شود، برای تولید و دسترنج محققان ایرانی است و نسبت به محصولات وارداتی، مقاومتی صورت نمی گیرد.

تولایی به حدود ۶ هزار کیلومتر مرز خشکی و بیابانی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۳۲ میلیون هکتار مرز بیابانی در کشور وجود دارد و کویر لوت یک دهم مساحت کشور را تشکیل می دهد. اینها سرمایه هایی هستند که می توانند با استفاده از فناوری های بیوتکنولوژی مورد استفاده در تولید گیاه قرار گیرند.

گیاه مقاوم به شوری می تواند به کشاورزی و محیط زیست کمک کند

وی با بیان اینکه سهم متخصصان بیوتکنولوژی در تولید گیاهان شورزیست و خشکی‌زیست، می تواند در حاشیه این سرمایه ها به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: اما آنهایی که نگران محیط زیست هستند بر حفظ این اکوسیستم تاکید دارند و این در حالی است که با انتقال گیاه مقاوم به شوری در این مناطق می توان به موضوع کشاورزی و محیط زیست کمک بسیاری کرد.

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به پیشرفت های کشور در عرصه های مختلفی چون فناوری هسته ای، سلول های بنیادی و بیوتک، گفت: متاسفانه سهم کشاورزی در عرصه فناوری مشخص نیست و واردات بی رویه امروز، فرصت شکوفایی را از ما گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم با تاکید بر ضرورت نگاه منطقی به توسعه علم و فناوری گفت: حتی تاکیدات دینی نیز بر لزوم اقدام به شکوفاسازی طبیعت و محیط زیست وجود دارد و باید از این پتانسیل ها برای زندگی بهتر و پیشرفت کشور استفاده شود.

به گفته وی: پذیرش هر فناوری الزاماتی در سطح کشور و بین الملل دارد که باید به آن توجه شود و توسعه علم و فناوری به خودی خود هنر نبوده و باید با هدف و شناسایی مزیت های بالقوه انجام شود.

رئیس انجمن ژنتیک با بیان اینکه باید ظرفیت های اصلی علم را انتخاب کرده و توانایی هایمان را در روند افزایش تولید به کار گیریم خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد حتی در شرایط سخت تحریم نیز افزایش واردات در کشور روندی صعودی داشته است. این در حالی است که نقش ایران در صادرات محصولات دانش‌بنیان بسیار پررنگ است.

سبقت ایران از آمریکا در فروش یک محصول دارویی دانش بنیان

تولایی با بیان اینکه سال گذشته ایران در ۵ محصول دارویی دانش بنیان ۶۰۰ میلیون دلار فروش داشته است، گفت: حتی در فروش یکی از این محصولات به روسیه از کشور آمریکا پیشی گرفته است. بر این اساس باید توجه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان در رقابت با اقتصاد جهانی داشته باشیم. هم اکنون داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی در ایران تأیید شده و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود که حجم عظیمی از این موفقیت ها مرهون نگاه درست وزرای بهداشت در دولت های مختلف بوده است.

رئیس انجمن ژنتیک خاطرنشان کرد: می توان این سیاست را در حوزه کشاورزی نیز پیش گرفت تا شاهد تامین نیاز بشر و رضایتمندی نسل حاضر و تامین حق نسل آینده در حوزه تولیدات غذایی باشیم.

به گفته وی: با استفاده از ظرفیت های خدادادی و پتانسیل نیروی انسانی و استفاده از زیست فناوری، می توان شاهد خوداتکایی در اکثریت نیازهایمان در حوزه سلامت غذا و توسعه پایدار باشیم.

به گزارش مهر، «همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید صندوقی یزد توسط انجمن ایمنی زیستی ایران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا