نصب سنسورهای شتاب نگاری ثبت جنبش زمین در منطقه شرق تهران

 عملیات نصب تجهیزات سنسورهای شتاب نگاری که نسبت به حرکات زمین بسیارحساس هستند و امکان تحلیل پارامترهای جنبش زمین را فراهم می کنند؛ با هدف برداشت نوفه شهری در این منطقه انجام شده است.

عملیات نصب سنسورهای شتاب نگاری ثبت جنبش زمین در راستای شرح خدمات ' پروژه طراحی و ساخت نمونه آزمایشی دستگاه هشداردهنده و قطع جریان گازهنگام زلزله' که در سال گذشته بین پژوهشگاه وشرکت گازاستان تهران منعقد شد، اجرا شده است.
سنسورهای شتاب نگاری ثبت جنبش زمین HAT هفتم تیرماه سال جاری برای نحستین باردر کشوردرمحل این پژوهشگاه رونمایی شد.
ساخت این سنسورها به همت محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی وهمکاری بخش خصوصی و کنترل و تایید صحت عملکرد سنسورها توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به مدت چهار سال انجام شده است.
این سنسور دارای دامنه دینامیکی 85 دسیبل است؛ به عبارتی کوچک ترین سطح لرزه ای قابل اندازه گیری توسط این سنسورها برابر هشت صدم سانتی متر بر مجذور می باشد.
حداکثر شتاب قابل اندازه گیری توسط این سنسورها برابر1/7 برابر شتاب ثقل زمین است، از نکات حائز اهمیت در این سنسور وجود یک میکرو کنترلر در داخل آن ها است که امکان ایجاد خروجی دیجیتال و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در داخل سنسور فراهم کرده است.
امکان انتقال اطلاعات 15 عدد سنسور همزمان و از طریق یک رشته کابل RS486 (سیم تلفن) با فرکانس 50 هرتز از دیگر مزایای این سنسورها است.
پایش سلامت ساختمان ها، پایش سلامت پل ها، پایش سلامت سدها و سازه های مهم، استفاده از ایستگاه های سامانه های هشدار سریع، استفاده در ایستگاه های شتاب نگاری جهت ثبت جنبش نیرومند زمین، استفاده در امور پژوهشی و آزمایش های آزمایشگاهی و نیز استفاده در امور آموزشی و تشریح پدیده های دینامیکی از جمله کاربردهای سنسورهای شتاب نگاری HAT است.
قابلیت نمونه برداری با فرکانس های مختلف، خروجی دیجیتال، امکان به روز رسانی برنامه عملکردی سنسور از راه دور، مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی ، قابلیت عملکرد در عمق یک متری آب، امکان برنامه نویسی بر روی پردازنده سنسور و امکان ثبت دامنه فرکانس های بسیار وسیع از ویژگی های این سنسورها است.
اکنون با استفاده از تجهیزات خریداری شده دانش ساخت این وسایل ونحوه عملکرد آن در داخل کشور فراهم شده و نیز کاهش چشمگیری درهزینه مورد نیاز جهت تهیه این تجهیزات شده است بطوریکه در حال حاضر هزینه خرید تجهیزات مشابه از خارج کشور چندین برابر هزینه ساخت آن در داخل کشور است.
وجود این دانش باعث شده اکنون بسیاری از تعمیرات لازم در تجهیزات موجود در این زمینه در داخل کشور انجام شود و همچنین امکان توسعه این تجهیزات در داخل کشور فراهم شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا