شناسایی بیش از دو هزار گونه گیاهی و جانوری آبهای خلیج فارس و دریای عمان

 عبدالوهاب مقصودلو در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت داشتن اطلاعات و داده ها از گونه های گیاهی و جانوری خلیج فارس و دریای عمان طرح پژوهشی ' جمع آوری، استانداردسازی و تحلیل داده های زیستی موجود در خلیج فارس و دریای عمان بر اساس استاندارد سیستم اطلاعات جغرافیای زیستی دریایی' درپژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی تعریف شد.

وی که مجری این طرح است گفت: در روند اجرای این طرح ( به مدت دو سال)، منابع اطلاعاتی مختلف شامل 4 کتاب، 7 گزارش پژوهشی، 207 مقاله و 114 پایان نامه جمع آوری و مورد مطالعه قرار گرفت که نتیجه آن ثبت 25 هزار رکورد از تنوع گونه ای آبهای ایرانی بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: ثبت رکورد به این معنا است که ممکن است اطلاعات یک گونه چند بار و در چند مقاله تکرار شده باشد.
وی گفت: بعد از جداکردن اطلاعات تکراری، بیش از دو هزار گونه گیاهی و جانوری آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان شناسایی و ثبت شد.
مقصودلو با تاکید بر اهمیت داشتن اطلاعات گونه های گیاهی و جانوری آبهای ایرانی اظهار کرد: برای پیوستن به جامعه جهانی داشتن این گونه اطلاعات الزامی است و ایران برای این منظور در سال 92 به سیستم اطلاعات جغرافیایی زیستی اقیانوسی (OBIS) که به عنوان یکی از پروژه های برنامه سرشماری موجودات دریایی (CoML) در سطح جهانی ایجاد شد، پیوست.
وی افزود: این یک پایگاه جهانی است که کشورهای دیگر با جمع آوری اطلاعات و پیوستن به آنها داده های خود را رصد می کنند.
مقصود لو تاکید کرد: ایجاد پایگاه های داده ها در مباحث زیستی و غیر زیستی حایز اهمیت زیادی است زیرا زمانی که این پایگاه ایجاد شود در واقع به جامعه جهانی پیوسته ایم که اگر زمانی با گونه ای جدید مواجه شدیم با رصد این اطلاعات می توان پی برد که این گونه مهاجم است یا اینکه از مطالعات قبلی جا مانده است.
وی گفت: مجموعه این اطلاعات وارد نرم افزار شده و گام بعدی انتشار مقالات این تحقیق است و با نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
مقصودلو تاکید کرد: استفاده موثر و کاربردی از داده های تنوع زیستی در مطالعات زیست محیطی، تعیین مناطق حفاظت شده، شناسایی گونه های مهاجم، مطالعه جغرافیای تاریخی و ترکیب گونه ای بوم سازگان های دریایی، علاوه بر ضرورت شناسایی تا پایین ترین صنف تاکسونومی (در سطح گونه)، نیازمند داشتن پایگاه داده ای منسجم است که در آن اعتبار داده های وارد شده نیز سنجیده شده باشد از این رو ادامه انجام چنین تحقیقاتی الزامی است.
در این طرح پژوهشی فرزانه ممتازی، سمانه پازوکی، خدیجه نصیری، سیده محبوبه مولوی، مریم حکمت آرا، هدی خالدی و وحید سپهوند همکاری داشته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا