بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران در انتظار تمامی اقوام ایرانی

 دکتر امیرعلی حمیدیه در گفت وگو با ایرنا افزود: سازمان انتقال خون ایران، مرکز تحقیقات خون و سرطان بیمارستان شریعتی تهران، درمانگاه شهید مطهری شیراز، بیمارستان منتصریه مشهد ، مرکز تحقیقات ایمونولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران و بیمارستان طالقانی تهران، شش مرکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز فعال کشور هستند.

وی با اشاره به این که مرکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز بیمارستان طالقانی تهران به تازگی راه اندازی شده است، بیان کرد: در آینده نزدیک دیگر نیاز نیست که داوطلبان اهداکننده به یک مرکز مراجعه کنند، بلکه امکانات مورد نیاز برای ارایه خدمات در چند مرکز فراهم شده است.
حمیدیه با اشاره به این که شورا از راه اندازی مراکز پذیره نویسی در استان ها استقبال می کند، افزود: در حال حاضر چهار درخواست جدید از شهرهای تبریز، ساری، کرمان و یزد برای پیوستن به شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران دریافت شده که طبق آیین نامه مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحال بررسی است.
مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز، مراکزی برای جذب، آموزش، ثبت نام، تعیین HLA و نگهداری اطلاعات اهداکنندگان داوطلب هستند تا در صورت نیاز بیماران فاقد اهداکننده خویشاوند و پس از معرفی پزشکان معالج، شانس ادامه حیات بیماران و استفاده آنها از اهداکنندگان غیرخویشاوند افزایش یابد.
حمیدیه در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: استقبال از راه اندازی مراکز پذیره نویسی در استان ها به منظور بهره مندی از اهداکنندگان داوطلب از همه اقوام ایرانی است، زیرا نمی خواهیم فقط از یک قوم اهدا کننده داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایران کشوری است که از تنوع قومیت ها برخوردار است و با توجه به ضرورت غنای بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران، لازم است که از تمامی قومیت ها اعم از فارس، لر، ترک، بلوچ و عرب،ترکمن و… اهداکننده وجود داشته باشد، به ویژه در مناطقی که مرکز پیوند تاسیس شده است، باید مراکز پذیره نویسی اهدا کنندگان نیز ایجاد شود تا سلول های بنیادی خونساز اهدایی از تمام اقوام ایرانی را داشته باشیم.
حمیدیه با اشاره به این که انجام تست ها و آزمایش های مربوط به اهدای سلول های بنیادی خونساز پرهزینه است گفت: برای رفع نیاز کشور در این حوزه، نیازمند تامین بودجه و اعتبار برای این حوزه هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا