تولید محصولات تراریخته کورسوی امیدی در بحران کشاورزی کشور

دبیرکل خانه کشاورز با بیان این که درصد بهره‌برداری از منابع آبی تجدید‌پذیر کشور، 6 برابر استاندارد و متوسط عمق خاک زراعی کشور کمتر از یک هشتم متوسط دنیاست، اظهار داشت: تکنولوژی‌های نوین کورسوی امیدی برای بخش کشاورزی کشور است که نباید به دست خود کشاورزان را از آن محروم کنیم.

وی با بیان این که بر اساس آمارها سالانه 52 میلیارد متر مکعب آب را از دست می‌دهیم، افزود: هیچ کشوری نباید بیش از 20 درصد منابع تجدید‌پذیر خود را مصرف کند و هر کشوری که بالای 40 درصد آبهای زیرزمینی خود را مصرف کند با بحران‌های زیست محیطی جدی مواجه خواهد شد. این در حالیست که نرخ بهره‌برداری از آبهای تجدید‌پذیر کشور حدود 6 برابر حد مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: میزان فرونشست زمین در تهران حدود 36 سانتی‌متر در سال است در حالی که میزان فرونشست بیش از 4 میلیمتر در سال را در اروپا بحرانی می‌دانند. از سوی دیگر متوسط عمق خاک‌های زراعی ما 23 سانتیمتر است که این رقم در دنیا بالغ بر 2 متر است.

وی خاطرنشان کرد: مقدار مواد آلی خاک در ایران 0.4 درصد و متوسط دنیا بیش از 2.5 درصد است. میزان متوسط بارش در کشور نیز حدود 199 میلیمتر است در حالی که متوسط بارش در دنیا 830 میلیمتر است.

مشاور معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: رفع مشکلات کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است در حالی که آخرین رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران مربوط به آخرین برنامه‌ 5 ساله پیش از انقلاب است.

کلانتری در ادامه با انتقاد از احداث غیراصولی سدهای متعدد در کشور گفت:‌ ظرفیت سدهای موجود کشور 46 میلیارد متر مکعب است در حالی که میزان برداشت واقعی از آنها حدود 25 میلیارد متر مکعب است. به عنوان نمونه در طول رودخانه کرخه میزان آورد آب حدود 6.4 میلیارد متر مکعب است در حالی که ظرفیت سدهای ساخته شده بر روی این رودخانه حدود 13.4 میلیارد متر مکعب است و با وجود این 7 میلیارد متر مکعب ظرفیت مازاد 4 میلیارد مترمکعب سد جدید نیز در دست ساخت است.

دبیر کل خانه کشاورز با بیان این که با توجه به شرایط موجود آینده چندان روشنی در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور نخواهیم داشت، اظهار کرد: با وجود شرایط نگران کننده موجود گروه‌هایی پیدا شدند که به خاطر منافع خود واقعیتها را منکر می‌شوند و با این بهانه که نمی‌دانیم با مصرف تراریخته‌ها چه اتفاقی می‌افتد با استفاده از این فناوری در بخش کشاورزی مخالفت می‌کنند. این در حالیست که سالانه میلیاردها دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که در اثر مصرف بی‌رویه‌ سموم و کودهای شیمیایی ساکنان شمال کشور با شیوع بیماری‌های مختلف مواجه هستند استفاده از تکنولوژی‌هایی که می‌تواند ضمن افزایش بهره‌وری کشاورزی از مشکلات و تبعات مصرف سموم پیشگیری کند منع می‌شود.

به گزارش ایسنا، کلانتری با اشاره به فعالیت برخی گروه‌ها تحت پوشش حفاظت از محیط زیست گفت: ریشه گروه‌های سبز در اروپا به دوره‌ای برمی‌گردد که اروپایی‌ها در حوزه مهندسی ژنتیک از آمریکا عقب افتاده بودند و از طریق این گروه‌ها تلاش می‌کردند جلوی واردات محصولات تراریخته آمریکایی را بگیرند و از زمانی که عقب‌ماندگی خود را جبران کردند گروه‌های سبز هم دیگر مقاومتی نکردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا